Správa a údržba silnic Pardubického kraje je „nositelem“ rozvojových projektů

 

tichy kryt 1Pardubický kraj je považován za křižovatku dopravy, téma se dostalo i do jeho moderního loga. V regionu se protínají všechny druhy dopravy – silniční, železniční, letecké a dokonce i vodní. Snad i proto v krajské metropoli vzniká projekt multimodálního dopravního uzlu, jehož obstaravatelem se stala Správa a údržba silnic Pardubického kraje. Není to však jediný rozvojový projekt, který krajská organizace zajišťuje.

Rozvojových témat v Pardubickém kraji je mnohem více. Kromě dopravního uzlu to jsou například přivaděče k budované dálnici D35, veřejné logistické centrum v České Třebové – Semaníně, či modernizace mostů ve Valech a v Řečanech nad Labem. Oba poslední souvisí i se splavněním Labe do Pardubic. Důležitým projektem je také memorandum podepsané mezi vládou ČR a jedním z největších zaměstnavatelů v Pardubicích, společností Foxconn. Vyplývají z něj i úpravy komunikací v lokalitě pardubické firmy. Jde především o dvě komunikace II. třídy, které budou zmodernizovány tak, aby zvládly vyšší dopravní zátěž. Odstraněny tu budou i dopravní závady a dojde na vybudování protihlukových zábran. „Spravované projekty představují miliardové investice v našem kraji, které můžeme získat ze státních i evropských zdrojů. Jenom přivaděče k D35 představují částku přesahující 2,7 miliardy korun,“ říká ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Dopravní uzel

Dopravní uzel Pardubice (DUP) bude jediným multimodálním logistickým centrem v České republice. Jeho součástí se také uvažuje přístav na levém břehu Labe s přístavní hranou a veřejným logistickým centrem. Ten bude nutné napojit na silniční i železniční dopravní síť. Správa a údržba silnic Pardubického kraje společně s ostatními správci infrastrukturních sítí proto zadala vizualizaci projektu. Společně s dalšími odborníky připravuje nejvhodnější varianty řešení. „V Pardubicích se připravují dva obchvaty města, tzv. severovýchodní a jihovýchodní. Každé řešení s sebou přináší nutnost úprav i stávajících komunikací ve městě. Jako nejvhodnější se jeví využití jihovýchodního obchvatu, ale ten je bohužel nejméně připravený. Variantou je také napojení přes obchvat Dubina – Fáblovka se silnicí I/37 od Hradce Králové v kombinaci se úpravou sjezdu z dálnice D11, což by mohlo ulevit i Lázním Bohdaneč. Ty se dnes potýkají s velkou dopravní zátěží, která ruší lázeňské prostředí,“ popisuje možné varianty řešení ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

Mosty

Budovat přístav bez splavněného Labe příliš smysl nemá. Proto vyšel Pardubický kraj vstříc Ředitelství vodních cest a při plánování rekonstrukcí dvou klíčových mostů přes Labe ve Valech a Řečanech nad Labem už počítá s vyšším průplavním profilem. Tuto myšlenku Pardubický kraj i podpořil částkou přesahující 40 mil. Kč. Most ve Valech je před vypsáním výběrového řízení na zhotovitele a lze jej považovat za nultou variantu zesplavnění Labe do Pardubic. V Řečanech nad Labem je to trochu komplikovanější, protože most je spojnicí s Národním hřebčínem Kladruby nad Labem s Řečany. Hřebčín Kladruby usiluje o zapsání na seznam UNESCO, takže jednání o budoucí rekonstrukci mostu jsou složitá,“ dodává Němec.

Přivaděče D35

Vláda ČR v květnu 2017 schválila memorandum, ve kterém přislíbila 2,7 miliardy korun na realizaci přivaděčů k dálnici D35 v Pardubickém kraji. Tyto komunikace řeší napojení obcí a měst na dálnici. Správa a údržba silnic Pardubického kraje už v předstihu zadala projekční práce na celkem pěti projektech. „Ještě letos bychom měli mít územní rozhodnutí na obchvaty Dašic, Rokytna a Býště. Zprovoznit bychom je chtěli současně se samotnou dálnicí D35, tzn. někdy v roce 2021,“ přibližuje ideální stav ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Dalšími projekty je výstavba nové komunikace od Vysokého Mýta směrem na Choceň a Králíky. Počítá se také s modernizací silnice Litomyšl - Česká Třebová a Litomyšl – Ústí nad Orlicí.

Moderní technologie

Krajští silničáři jsou také velkými inovátory. Jako první odzkoušeli nové technologie tzv. tichých krytů, nedestruktivní diagnostiky mostů či instalace bezpečnostních prvků. Na odzkoušení těchto novinek se daří organizaci získávat dotace. Podle vyjádření zástupců ministerstva dopravy, Státního fondu dopravní infrastruktury, ale i Svazu dopravy ČR patří Správa a údržba silnic Pardubického kraje v uplatňování nových technologií, ale i získávání a realizaci dotačních titulů k republikové špičce.

PR

 

Nepřehlédněte

„V civilizované zemi rozhodují o regionálních záležitostech nikoliv jmenovaní úředníci jako za císaře pána ale zvolená samospráva,“

říká v rozhovoru k patnácti letům krajů hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

netolickyČeské a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.

Krajské noviny na Facebooku

Redakce

Krajské noviny Evropské vydavatelství, s. r. o.
kancelářská budova P8, č.p. 80
533 53 Pardubice – Semtín
redakce@evropskevydavatelstvi.cz
telefony: 466 611 139, 777 100 388
© 2024 Krajské noviny

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Akceptuji