Zima je tu. A s ní změny v údržbách silnic

foto otvírákTÉMA KN - Po roce jsme opět vstoupili do zimního období a i tentokrát se pozornost veřejnosti upírá na to, jak si silničáři poradí s náročnými sněhovými situacemi, které často zcela zablokují průjezd některých silnic. Na komunikacích I. třídy to přitom letos bude jinak. O jejich údržbu se totiž v mnoha regionech poprvé starají soukromé firmy a jejich konsorcia. Rozhodl o tom obří tendr, který připravilo Ředitelství silnic a dálnic ČR. Co můžeme od změny čekat?

Desítky tisíc tun posypových materiálů, řada modernizované či nově pořízené techniky a nově vypracované plány zimní údržby. Silničáři ve většině regionů jsou podle vlastních slov na zimu připraveni. Údržbu silnic budou zajišťovat i tentokrát tisíce řidičů a dispečeři starající se o co nejefektivnější a nejrychlejší průběh. Ostatně počet zaměstnanců silničních podniků  narostl, což má prý také přispět ke zvládnutí zimy. Přesto je samozřejmé, že pro více než 55 tisíc kilometrů našich dálnic a silnic všech tříd, budou i tentokrát klíčové hlavně rozmary počasí, a také to, jakým způsobem a jak rychle bude systém údržby silnic v jednotlivých krajích fungovat. Oproti loňsku totiž letos došlo ve většině regionů k velkým změnám. Zatímco silnice II. a III. třídy, které jsou zpravidla v nejhorším stavu, budou stále řešit kraje, respektive jejich správy a údržby silnic, se silnicemi I. třídy už to bude trochu složitější. Do současnosti nabízelo ŘSD údržbu jedniček primárně právě krajským SÚSkám, letos se však po dlouhých dohadech tento systém změnil a státní organizace poprvé nabídla údržbu jedniček všem zájemcům v tendrech pro jednotlivé oblasti (které, s výjimkou Středočeského kraje rozděleného na dvě části, tvoří jednotlivá území krajů) za celkem 8 miliard korun. Pro přihlášené firmy to znamenalo náročné podmínky, na které se často dlouho připravovaly. Ředitelství silnic a dálnic požadovalo například moderní techniku v dostatečném počtu, vyspělý počítačový a informační systém a dispečinky, které dokážou být 24 hodin online, odpovídající počet zaměstnanců i samozřejmě i dostatečné zkušenosti.

A v celé řadě regionů nakonec soukromé firmy a jejich konsorcia skutečně zvítězily. Vedle vítězných krajských SÚSek se budou nově starat o 5600 kilometrů silnic I. třídy a o 350 kilometrů dálnic. ŘSD pak bude vlastními silami i nadále obsluhovat 900 kilometrů zbývajících dálničních úseků. A na zimu je prý státní podnik dobře připraven. „ŘSD má k dispozici celkem 181 sypačů. Připraveno je rovněž 43 universálních vozidel s různým technickým vybavením,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký s tím, že z nejdůležitějších tahů je schopno ŘSD odklidit sníh nejdéle do dvou hodin.

MNOHO KRAJŮ NESPOKOJENO

Zda se k podobným nebo lepším výsledkům dostanou během sněhových kalamit i silničáři na silnicích I. tříd se uvidí v nejbližších týdnech a měsících. Mnoho lidí, především z řad vedení krajů, tomu příliš nevěří a poukazují na nejrůznější problémy při tendrech či ty očekávané při spolupráci s firmami. Někteří hejtmani například předpokládají, že bude nový systém spíše chaotický a můžou při něm vznikat problémy, které budou způsobovat nebezpečné situace na silnicích. SÚSky prý mají mnoho let zkušeností a zavedený systém, který funguje. „Ředitelství silnic a dálnic vysoutěžilo soukromé dodavatele bez znalosti regionu, kteří situaci dle našeho názoru totálně podcenili, což není názor jen krajské samosprávy, ale také policie,“ prohlásil například hejtman Martin Netolický. A obavy mají i zástupci měst. Kupříkladu radní Ostravy pro dopravu Lukáš Semerák se domnívá, že tendr byl nastaven poměrně nešťastně. „Zjednodušeně řečeno je nastaven tak, že čím větší fyzické úkony při údržbě silnic, tím nižší zisk z toho konsorcium bude mít,“ vysvětloval v listopadu. Podle vedení města to může do budoucna přinášet špatně odvedenou práci a z ní vyplývající konflikty. Jenže zástupci ŘSD taková tvrzení dlouhodobě odmítají a poukazují na to, že firmy mají potřebné zkušenosti a jsou dobře připraveny. Mimo to také argumentují tím, že tendry přinášejí jednoznačnou úsporu v podobě přibližně necelé miliardy korun. Ministerstvo dopravy zase přišlo s tvrzením, že přímé zadání, které požadovaly kraje, odporuje evropskému právu. Začátkem května tak ŘSD dotáhlo sérii tendrů přese všechny problémy do konce a podepsalo jednotlivé smlouvy s vítěznými podniky.

silnice III

KTERÉ FIRMY USPĚLY?

Nakonec se nejúspěšnější stala společnost AVE CZ. Ta ve spolupráci s dalšími firmami podala nejvýhodnější nabídky pro kraje Moravskoslezský, Olomoucký, Karlovarský, Zlínský, Liberecký a dvě oblasti Středočeského. Uspěla tak hned sedmkrát a ve všech zmíněných regionech bude spoludržovat silnice I. třídy v co nejlepším stavu až do roku 2025. Tisková mluvčí firmy Pavla Ivácková upozorňuje, že s obsluhováním jedniček už má firma zkušenosti. „Proto víme, s čím vším musíme počítat. Na pokyn dispečerů bude připraveno vyjet na údržbu ´jedniček´ celkem 54 moderně vybavených vozů,“ uvedla mluvčí s tím, že firma vyhrála i vůbec první tendr na zimní údržbu jedniček ve Zlínském kraji v roce 2013.

V několika regionech (konkrétně v Moravskoslezském, Olomouckém, Karlovarském, Libereckém, Královéhradeckém a Pardubickém) v zimě najdete také techniku společnosti Eurovia. V posledním jmenovaném kraji ovšem doprovázely celou zakázku spory a rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, že je potřeba znovu posoudit původní výsledek, kdy vyhrálo sdružení firem Eltodo a Prostor. Když na podruhé vyhrála Eurovia a Sovis, přišlo další odvolání, na což ŘSD zareagovalo rychlým uzavřením smlouvy s těmito firmami na jeden rok. A nepříliš dobré vztahy má firma i s krajem. Ten už zpočátku zimy viní firmu z toho, že nestíhá a že to může znamenat potenciální rizikové situace. Martin Netolický nedávno prohlásil, že je potřeba, aby si zaměstnanci SÚS Pardubického kraje a společnosti Eurovia předávali zkušenosti, aby se údržba silnic dostala do normálu a obyvatelé změnu ideálně vůbec nepoznali.

Soukromých firem, které se nově starají o dobrý stav silnic I. třídy, je vedle zmíněných samozřejmě víc. Krajské jedničky bude v následujících letech udržovat v dobrém stavu kupříkladu firma SOUS z Velkých Albrechtic nebo několik podniků, které ve spolupráci s AVE zajišťují dobrou průjezdnost v obou oblastech Středočeského kraje.

V MNOHA KRAJÍCH ŽÁDNÁ ZMĚNA

Ve výběrovém řízení ovšem uspělo i několik krajských SÚSek. Například na Vysočině zvítězili krajští silničáři s nabídkou 377 milionů korun oproti původní předpokládané ceně 525 milionů, což je pro ŘSD úspora téměř 150 milionů korun. Na současnou zimu se v regionu připravili dobře. Pořídili novou techniku a k dispozici mají na desítky tisíc tun soli a posypového materiálu. Krajští silničáři obstarávají po vítězství v tendru státní komunikace také v Jihočeském, Ústeckém, Plzeňském a Jihomoravském kraji. I v těchto regionech často investovali do nového vybavení silničářů. Například Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje pořídila dvanáct nových sypačů vybavených moderními čidly na měření teploty vzduchu i vozovky. Plzeňský má zase k dispozici třeba novou halu na posypový materiál či sedm nových posypových vozů. „Na celé zimní období máme vyčleněno 180 milionů korun. Náklady předpokládáme ve stejné výši jako v loňském roce. V rozpočtu máme připravenu finanční rezervu, která bude použita na zimní údržbu v případě horších povětrnostních podmínek,“ doplnil Jiří Mužík z SÚS Plzeňského kraje.

Výčet jednotlivých regionů završují ty, ve kterých krajští silničáři tvoří konsorcium s některou nebo některými ze soukromých firem. Ve Zlínském kraji je to již zmíněná společnost AVE, v Libereckém AVE a Eurovia a v Královéhradeckém Eurovia a Sovis. I ty už v uplynulých týdnech čekalo spoustu práce. Zima totiž letos přišla poměrně brzo a například na Vysočině už to přineslo první kalamitu. Další týdny a měsíce ukážou, zda se dočkáme dalších. Filip Appl

banner zastupka

sus listopad2017

Nepřehlédněte

„V civilizované zemi rozhodují o regionálních záležitostech nikoliv jmenovaní úředníci jako za císaře pána ale zvolená samospráva,“

říká v rozhovoru k patnácti letům krajů hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

netolickyČeské a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.

Krajské noviny na Facebooku

Redakce

Krajské noviny Evropské vydavatelství, s. r. o.
kancelářská budova P8, č.p. 80
533 53 Pardubice – Semtín
redakce@evropskevydavatelstvi.cz
telefony: 466 611 139, 777 100 388
© 2018 Krajské noviny

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Akceptuji