Zajištění regionální dopravní obslužnosti je velmi důležitá otázka, které se věnujeme nejen v klíčovém koncepčním dokumentu Dopravní politika ČR pro období 2014 – 2020, ale také navazující Bílé knize, kterou v červnu 2015 schválila vláda.
Kraje dnes fungují jako samostatní objednavatelé veřejné regionální dopravy. Podpisem Memoranda o zajištění regionální dopravní obslužnosti s Asociací krajů v roce 2009 jsme se na deset let zavázali poskytovat dotace na regionální železniční dopravu – a tyto finanční prostředky krajům mj. umožnily smlouvy s dopravci, které přispěly ke stabilitě investic do vozidlového parku.
Projednávání Bílé knihy s kraji potvrdilo správné nastavení systému zajišťování dopravní obslužnosti, proto neočekávám, že bychom ho před rokem 2019 měnili. Za podstatné tak spíše považuji lepší provázání jednotlivých částí veřejné dopravy, budování integrovaných dopravních systémů a zlepšení kvality poskytovaných veřejných služeb.
A jaké bude financování regionální dopravy po roce 2019? Za vhodný považuji tzv. „švýcarský model“, ve kterém se regionální železniční doprava bude i nadále financovat sdruženými prostředky státu a krajů. Jeho finanční limity i podmínky poskytování dotací aktuálně diskutujeme s kraji. Věřím, že nově nastavený způsob financování zajistí vhodné podmínky pro rozvoj efektivní regionální dopravy i po roce 2019.
Dan Ťok, ministr dopravy ČR
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.