Na západě Čech v údržbě silnic první třídy nedochází k výrazné změně. Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚS) vyhrála jako v jednom z mála krajů tendr na jejich údržbu. Bude se tedy nadále starat o 426 kilometrů těchto komunikací, což je zakázka za 400 milionů korun na osm let, tedy na období 2017 až 2025.
Vše zvládne s dosavadním počtem lidí a techniky. Nově byly předělány okruhy. Je jich o něco méně než dříve, čímž se dosáhne větší efektivity. Došlo také na náhradu opotřebených a starých sypacích vozů. „Pořídili jsme z investičních prostředků sedm kusů nových kompletů sypacích vozidel. Komplet sypacího vozu se sestává z podvozku, sypací nástavby a sněhového pluhu,“ říká Dušan Pakandl, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Krajského úřadu Plzeňského kraje. K údržbě SÚS používá standardní posypové materiály. Tedy posypovou sůl, Inertan E a drtě frakce 4/8 a 2/4. Na každý ze zhruba 130 okruhů připadá nákladní vozidlo nebo traktor. Velkých nákladních aut mají západočeští silničáři 139, k tomu navíc nakladače, traktory a podobně. Technika se zhruba pohybuje kolem 250 prostředků a nasazeno je 400 pracovníků. Na každém středisku májí stále 16 až 18 pracovníků.
V kraji silničáři udržují kromě silnic první třídy také přes 4,5 tisíc kilometrů krajských silnic. Na celé zimní období mají letos celkově vyčleněno 180 milionů korun. Náklady by podle předpokladů měly být ve stejné výši jako v loňském roce. V rozpočtu mají však raději připravenu i finanční rezervu, která bude použita na zimní údržbu v případě horších povětrnostních podmínek.
Zimní údržba začala silničářům na západě Čech 1. listopadu, ale s technikou museli do terénu už o několik dnů dřív. Letošní zimní sezonu prvně vyjížděli v nejvyšších polohách Šumavy už poslední říjnový víkend. Právě horské terény Šumavy jsou na údržbu nejnáročnější. V horském terénu je přes tisíc kilometrů silnic a nejdelší okruh u Nýrska měří 90 kilometrů. Silničáři na Klatovsku a v Sušici se proto připravují na zimní údržbu nejdřív. Sypače mají připravené již minimálně v polovině října, aby mohli v nejvyšších polohách včas zasáhnout. Nyní již všechny závody správy vyměnili veškerou techniku z letních prací na zimu a jsou plně připraveni na posypy i výjezdy. Na dispečink může zavolat každý, čísla dispečerů jsou na webu SÚS. Nejčastěji volá policie, ČSAD, starostové i lidé, kteří mají problémy na cestě. Silničáři splňují zákonný limit vyjet do 30 minut společně s hasiči, nejprve prohrnou státní komunikace první třídy, následně komunikace nižších tříd.
Loni měli správci silnic nejvíc problémů na Šumavě, v Brdech a na severu Plzeňska. Zimní údržba silnic potrvá do 31. března. Jana Bartošová
Hejtman: | Josef Bernard (ČSSD) |
---|---|
Krajské město: | Plzeň |
Rozloha: | 7561 km2 |
Počet obyvatel: | 581175 |
Hustota zalidnění: | 73 obyvatel/km2 |
NUTS: | Jihozápad |
Radní: | Marcela Krejsová (ODS), Ivana Bartošová (Koalice pro Plzeňský kraj), Martin Baxa (ODS), Pavel Čížek (Starostové a Patrioti), Ivo Grüner (ČSSD), Zdeněk Honz (ČSSD), Milena Stárková (ČSSD), Radka Trylčová (ODS) |
Koalice: | ČSSD s KSČM |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 15 |
Počet členů rady: | 9 |
Počet členů zastupitelstva: | 45 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.