Dnes vychází nové číslo Krajských novin. Blížící se konec roku znamená plánování akcí na rok příští a starosti regionů, kde vezmou peníze na opravy silně podfinacovaných silnic II. a III. třídy. I tentokrát bojují o státní příspěvek.
Kraje každoročně bojují se státem o peníze na opravy svých silnic II. a III. třídy. Příspěvek sice už několik let dostávají, jeho výše je ale stále nedostatečná. Navíc je podpora poskytována ad hoc, aniž by byla součástí systémového řešení. Do regionů se navíc peníze obvykle dostávají se zpožděním, což působí potíže. V hlavním tématu listopadových Krajských novin jsme se tedy podívali na to, o jakou částku letos kraje usilují a jaké mají připraveny zásobníky projektů, které budou financovat v případě, že jim podpora dorazí. „Volám dlouhodobě po systémovém řešení, které by mělo spočívat v tom, že jako kraje dostaneme předem garantované finanční prostředky od státu na rekonstrukce silnic nižších tříd, které máme ve svém majetku, a investice nezbytně potřebují,“ píše na stránkách Krajských novin ve svém komentáři hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. „Považuji za nejlepší řešení pravidelný příspěvek ze Státního fondu dopravní infrastruktury navázaný na výběr spotřební daně z prodeje paliv a minerálních olejů,“ doplňuje ho kolega z Libereckého kraje a předseda Komise pro dopravu Asociace krajů ČR Martin Půta.
Vedle toho se v listopadových Krajských novinách věnujeme aktuálnímu tématu krajského školství či státem plánovaným rozsáhlým investicím do dopravní infrastruktury.
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.