Páternoster, neboli oběžný výtah, který je neodmyslitelnou součástí budovy Baťova mrakodrapu a v tomto roce slaví 80 let své existence, byl po devítiměsíční rekonstrukci opět uveden do provozu. Renovace výtahu si vyžádala 18,2 milionu korun. Investorem byl Zlínský kraj, jenž má v mrakodrapu své sídlo.
Jde o jednu z částí celkové revitalizace budovy, kterou kraj realizuje s přispěním evropských peněz. Jedním z prvních, kdo se zrekonstruovaným páternosterem svezl byl hejtman Jiří Čunek. „Během komplexní rekonstrukce páternosteru došlo k výměně motoru, brzdy, převodovky i řetězu výtahu včetně polygonů. Dále byly repasovány všechny kabiny," informoval hejtman Jiří Čunek s tím, že cílem rekonstrukce bylo zachovat maximum stávajících historických výtahových dílů.
Páternoster začal v Baťově mrakodrapu fungovat již v roce 1939, stejně jako ostatní výtahy. Cestující jej mohou požívat pro pohyb mezi 2. a 15. etáží. Se svými 30 kabinami a zdvihem 58,5 metru je nejdelší v České republice. Nosnost jedné kabiny je 160 kg.
Jak páternoster funguje? Jde o soustavu kabin zavěšenou na „nekonečném" řetězu, jenž neustále cyklicky obíhá jednotlivá podlaží. Lze do něj tedy kdykoli a kdekoli nastoupit i z něj vystoupit, a to s minimálními čekacími časy. Tím je zajištěna kapacita, kterou běžný výtah nikdy nemůže nabídnout. (zlk)
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.