V Plzeňském kraji se v listopadu a prosinci 2018 spotřebovalo přes 13 tisíc tun posypového materiálu a více jak jeden a půl milionu litrů solanky. Za měsíce listopad a prosinec roku 2018 bylo vozidly zimní údržby najeto celkem 209 847 km. Na zimní údržbu spotřeba materiálu činila 7 877 tun posypové soli, 4 308 tun drti, 1136 tun škváry a strusky a 1 547 362 litrů solanky.
Před rokem, v listopadu a prosinci 2017, bylo najeto 268 454 km a spotřebováno 6 878 tun posypové soli, 5 502 tun drti, 1 751 tun škváry a strusky a 1 843 088 litrů solanky.
Zimní údržbu provádí Správa a údržba Plzeňského kraje na základě Zřizovací listiny na 4 616 km silnic II. a III. tříd Plzeňského kraje a na základě smlouvy s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) i na 416 km silnic I. tříd v rámci kraje.
Výjimečnou situací, kdy bylo náročné zvládnout zimní údržbu, byl namrzající déšť 30. listopadu 2018, kdy při velmi nízkých teplotách povrchu silnic docházelo k okamžitému namrzání dešťových srážek. Za této situace je i chemický posyp málo účinný vzhledem k velkému úletu a odplavení posypové soli z povrchu silnice.
Velké problémy při zimní údržbě způsobují také bezohlední a nezkušení řidiči, zvláště potom řidiči kamionové dopravy. Řidiči přeceňují své schopnosti, zkušenosti a v kritických úsecích ve většině případů zablokují buď jeden nebo dokonce oba pruhy silniční komunikace. Tím znemožní průjezd sypače a zamezí udržování úseku silnice. Následné vyproštění vozidla sebou přináší zbytečné komplikace a zdržení ostatních účastníků silničního provozu. (plk)
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.