Zastupitelé Pardubického kraje se zabývali také záležitostmi dopravní obslužnosti, a to jak železniční, tak autobusové. Schválili návrh smlouvy se soukromým dopravcem Leo Express a národním dopravcem České dráhy, ale také zadávací podmínky výběrového řízení na autobusové dopravce od roku 2020.
"České dráhy budou podle návrhu smlouvy zajišťovat nadále přibližně 80 procent celého území kraje s výjimkou dvou tratí 024 a 025 v oblasti Letohradska a Králicka, kde bude provozovatelem soukromý dopravce LeoExpress. Jeho vstup na tuto trať přinese mimo jiné to, že vlaky budou díky lepší dynamice a kratšímu času na obrat soupravy zastavovat na více zastávkách a obslouží větší území," uvedl hejtman Martin Netolický.
Hejtman se v rámci rozpravy se zastupiteli vyjádřil také k návrhu ministerstva financí na zrušení dotací krajům na zajištění železniční dopravní obsluhy. "Návrh paní ministryně mne velmi nemile překvapil, jelikož pokud bychom od státu nezískali finanční prostředky na dopravní obslužnost, znamenalo by to výpadek 140 milionů korun, což by muselo znamenat omezení dopravní obslužnosti nejen železniční, ale i autobusové. Velký problém by to byl především pro národního dopravce České dráhy, který pro kraje majoritně dopravní obslužnost zajišťuje. Věřím však, že se tomuto návrhu nedostane naplnění," sdělil hejtman Netolický.
Jednání s železničními dopravci o zajištění dopravní obslužnosti na příštích deset let je v gesci náměstka hejtmana pro oblast dopravy Michala Kortyše, který jednání s dopravci společně s hejtmanem vedl. Ten také zastupitelům předložil návrh zadávacích podmínek k výběrovému řízení na autobusové dopravce. "Celý region chceme nově místo 13 okruhů rozdělit na osm, čímž bychom měli dosáhnout nižší ceny za dopravní výkon. Součástí podmínek je vedle ceny za ujetý kilometr také například maximální stáří vozového parku, zajištění bezbariérovosti či klimatizace. V rámci výběru dopravců chceme přihlížet také k nabídce wifi či USB připojení. Navíc chceme tlačit dopravce k lepšímu komfortu cestování a logickým návaznostem jednotlivých spojů," uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš s tím, že předpokládaný termín uzavření smlouvy s vybranými dodavatelem na základě realizovaného zadávacího řízení se je nejpozději do 31. 10. 2019. (pak)
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.