S třiadvaceti dopravními stavbami se Kraj Vysočina aktuálně uchází o spolufinancování nákladů na dopravní stavby z IROP Doprava výzvy s názvem Vybrané úseky silnic II. a III. třídy. Ze 14,4 miliard korun, které má ministerstvo pro místní rozvoj připraveno k rozdělení mezi všechny kraje, se zatím podařilo Kraji Vysočina na rekonstrukce a modernizace silnic plnící funkce silnic vyšší třídy, získat téměř 1,4 miliardy korun na spoluúčast úhrady uznatelných výdajů u dvanácti předložených akcí.
„V případě první stavby Golčův Jeníkov – spojení s D1, Velký Beranov obchvat, Nové Veselí – obchvat a modernizace silničního spojení Střítež – Salavice – Výčapy – Štěpánovice je vybrán dodavatel a stavby budou letos zahájeny,“ informoval radní Kraje Vysočina pro oblast dopravy Jan Hyliš.
Další desítka připravených krajských dopravních staveb podaná do 70. výzvy IROP Doprava je nyní v hodnocení. Jde o akce za další cca 1,6 miliardy korun s vyčíslenou 1,1 miliardou korun uznatelných nákladů ideálně spolufinancovanou z IROP. Mezi těmito připravenými stavbami figuruje např. modernizace zbývajících tří úseků silnice II/602 mezi Jihlavou a Pelhřimovem nebo jedna z nejnákladnějších dopravních staveb realizovaná v historii Kraje Vysočina – jihovýchodní obchvat Jihlavy za bezmála jednu miliardu korun. „Ke stavbám, které Kraj Vysočina nechce odkládat, patří modernizace průtahu Třeští. Tuto a jmenované stavby na II/602 budeme schopni v případě nedosažení na evropské dotace realizovat z vlastního krajského rozpočtu,“ potvrdil náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast ekonomiky a majetku Martin Kukla s tím, že jihlavský obchvat je projekčně připraven, probíhá stavební řízení a kraj směřuje k získání stavebního povolení. Jeho realizace přichází stále v úvahu za podpory EU dotace, v úvahu připadá i spolufinancování jeho realizace z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, protože se jedná o stavbu strategickou pro přepravu komodit pro stavbu dalších bloků Jaderné elektrárny Dukovany. Z dopisu ministryně pro místní rozvoj adresovaného náměstkovi hejtmana Kraje Vysočina Martinu Kuklovi je zřejmé, že o evropských dotacích 70. výzvy nebylo definitivně rozhodnuto.
Vedle staveb, které má Kraj Vysočina v plánu realizovat za podpory EU, bude v letošním roce realizovat opravy mostů za 229 miliónů a opravy a modernizace silnic za téměř 370 miliónů korun z vlastních zdrojů. Konkrétní výčet všech plánovaných oprav a modernizací je součástí příloh Rozpočtu Kraj Vysočina 2019. Dalších 50 miliónů korun je Kraj Vysočina podle Martina Kukly připraven uvolnit pro Krajskou správu a údržbu silnic Vysočiny z přebytku hospodaření na opravy silnic po zimě. O jejich definitivním užití rozhodne do 14ti dnů krajské zastupitelstvo. (vys)
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.