Jihočeský kraj v posledních letech zaznamenává mírný, ale plynulý pokles podílu veřejné dopravy na celkové dopravní obslužnosti, související zejména s vysokou mírou motorizace obyvatel kraje. „Naší snahou je tento pokles zastavit nabídkou integrovaného dopravního systému, který by měl být u časových jízdenek pro cestující veřejnost významně levnější alternativou,“ vysvětluje Radek Šíma z Oddělení informací a styku s veřejností.
Pro pilotní projekt byla zvolena oblast Českobudějovicka, zahrnující 90% občanů pravidelně dojíždějících do krajského města. Příprava tohoto systému nyní intenzivně probíhá. S jednou jízdenkou nebo dlouhodobým kuponem by tak cestující mohli jezdit v území vymezeném přibližně městy a obcemi Zliv, Borovany, Lišov, Křemže a Ševětín, samozřejmě včetně samotných Budějovic a okolí.
JÍZDNÍ ŘÁD PODLE AKTUÁLNÍCH POTŘEB
Od roku 2005 došlo ke snížení objednaného rozsahu železniční dopravy o 15,8%, na silnici byl za stejné období zaznamenán nárůst dopravních výkonů o 5%. Jihočeský kraj neobjednává železniční dopravu na dvou regionálních tratích, Číčenice – Týn nad Vltavou a Dívčice – Netolice zejména z důvodu velmi vysoké nákladovosti na přepravu jednoho cestujícího při velmi nízké frekvenci. „Změny jízdních řádů nejsou v našem kraji dramatické, souvisí zejména s úpravou pracovní doby významnějších zaměstnavatelů, vznikem a zánikem pracovních příležitostí, dislokací školního vyučování,“ říká Radek Šíma. V úvahu jsou brány rovněž změny v dálkové dopravě, zejména na železnici, aby tak byly zajištěny přestupní návaznosti. Kraj se vyznačuje významným nárůstem turistů, zejména v letním období a rovněž jejich potřebám se pravidelně přizpůsobuje jízdní řád veřejné dopravy.
Kraj nepreferuje jednotlivé druhy dopravy, železnice tvoří páteřní síť, ale vzhledem k jejímu rozsahu a rozloze území kraje zajišťuje podle počtu ujetých kilometrů v závazku veřejné služby 21 % výkonů z celkových 24,654 milionu km. V závazku veřejné služby nejsou v Jihočeském kraji kromě silniční a železniční dopravy zahrnuty další dopravní módy. V autobusové dopravě jsou využívány spoje na objednání (region Milevsko) včetně mikrobusů. Se smluvními dopravci je dohodnut plán obnovy vozidlového parku, zejména s cílem více využívat malokapacitní autobusy na linkách a spojích s nižší frekvencí cestujících a rovněž průběžně zvyšovat podíl nízkopodlažních autobusů pro přepravu osob s omezenou schopností pohybu.
LETOS DO OBSLUŽNOSTI MILIARDA
Na letošní rok plánuje kraj prostředky na zajištění dopravní obslužnosti ve výši 1,034 miliardy korun, z toho cca 185 milionů poskytne stát na dotaci regionální železniční dopravy. Ujetý kilometr stojí v autobusové dopravě 22 Kč, na železnici 112 Kč (České dráhy). Již zmíněný pilotní projekt IDS Českobudějovicka může být, jak uvádí Radek Šíma, po vyhodnocení jeho efektivity dále rozšiřován, v návaznosti na plán dopravní obsluhy území Jihočeského kraje 2017 – 2021 bude zahájena příprava nabídkových řízení na výběr dopravců, protože stávající smlouvy se všemi smluvními dopravci skončí počátkem prosince 2019. V souvislosti s přípravou nových smluvních vztahů se předpokládají úpravy tras některých linek a zkvalitnění přestupních návazností. Jana Bartošová
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.