Největší změny v dopravní obslužnosti kraje se odehrály mezi roky 2004 až 2010. Tehdy kraj rozšiřoval Integrovaný dopravní systém. Jako poslední část se do něj zapojilo Znojemsko v červenci 2010. Posledních pět let se jižní Morava věnovala optimalizaci tohoto systému na základě údajů o počtu přepravených a podle různých přepravních požadavků. Každý rok vydá kraj na dopravní obslužnost okolo 1,5 miliardy korun.
Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje (IDS JMK) vznikal postupně po etapách. Na první etapě IDS JMK byl zahájen provoz 1. ledna 2004 a do dopravního spojení se v ní připojilo 112 obcí. V lednu loňského roku se do IDS JMK připojila i městská linka v Bystřici nad Pernštejnem označená číslem 370. Do systému je v současnosti včleněno 320 linek, z toho je 24 vlakových a 194 regionálních autobusových spojů v celkovém počtu 156 zón. V roce 2013 IDS JMK každý den vypravil 1300 vozidel, v dubnu 2012 byly také zřízeny první tři linky cyklobusů. Služeb Integrovaného systému může každý den využít přes 1,2 milionu obyvatel kraje.
Kromě zkvalitnění vlastního systému Jihomoravský kraj dbá i na lepší komfort cestujících do sousedních států. „Rovněž se snažíme o zkvalitnění přeshraničních vazeb s okolními kraji a státy. Od podzimu minulého roku došlo například ke zlepšení spojení mezi jižní Moravou a západním Slovenskem mezi městy Hodonín, Holíč, Skalica, Sudoměřice a Veselí nad Moravou,“ řekl Krajským novinám náměstek pověřený zabezpečováním úkolů v oblasti dopravy a v oblasti majetku kraje souvisejícího s oblastí dopravy Zdeněk Pavlík. Dva roky předtím zase Integrovaný systém kraj rozšířil do Drosendorfu v Rakousku.
Konkrétní cenu jednoho kilometru veřejné dopravy se podle krajského vedení liší v závislosti na druhu dopravy či druhu vozidla, které železniční nebo autobusoví dispečeři použijí na linkách. Dopravní obslužnost kraje v současnosti zajišťuje 24 dopravců.
VÍCE PENĚZ NA DOPRAVU
Na zajištění dopravní obslužnosti vynakládá Jihomoravský kraj ze svých prostředků ročně částku zhruba ve výši 1,55 miliardy korun. Tato částka v posledních letech mírně roste.
Jedním ze záměrů kraje je modernizace odbavovacího systému a zavedení elektronického odbavení cestujících. Prvním krokem by měla být modernizace odbavovacích zařízení v regionálních autobusech, ty by se kromě modernizace odbavování dočkaly i informačních systémů pro cestující. Na LCD panelech uvnitř autobusů by tak mohly být zobrazovány informace o reálných odjezdech navazujících spojů v jednotlivých přestupních zastávkách. „Další neméně významnou prioritou je řešení problematiky obnovy vozového parku železničních vozidel provozovaných v regionální železniční dopravě v Jihomoravském kraji a to zejména v elektrické trakci. Dále za prioritu považujeme připravované akce SŽDC do železniční infrastruktury, které umožní výrazným způsobem zkvalitnit dopravní obslužnost v rámci kraje a zavést přímé vlakové spojení mezi důležitými centry kraje, konkrétně Boskovice – Brno, Židlochovice – Brno a Hustopeče – Brno,“ odpověděl náměstek hejtmana Zdeněk Pavlík. Lukáš Zitka
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.