Na území Karlovarského kraje nedošlo v posledních letech v oblasti dopravní obslužnosti k žádným výrazným a velkým změnám. „Při objednávání přepravních služeb vycházíme hlavně z podnětů měst a obcí, reagujeme samozřejmě na potřeby obyvatel a snažíme se jim vyjít vstříc,“ přibližuje problematiku hejtman Martin Havel. V rámci dopravní obslužnosti kraje je 71 procent dopravního výkonu zajišťováno veřejnou linkovou dopravou a 29 procent železniční dopravou. Tento poměr je podle hejtmana Havla výsledkem mnohaletého vývoje, který souvisí s geografickým členěním karlovarského regionu a svou roli hraje i vývoj počtu obyvatel. Žádné okrajové druhy dopravy, jako je například doprava lodní, Karlovarský kraj k zajištění dopravní obslužnosti v současnosti nevyužívá.
V případě veřejné linkové dopravy byl v minulém roce v kraji plánovaný objem dopravy více než šest milionů kilometrů. Na zajištění dopravní obslužnosti v autobusové dopravě mělo jít z krajského rozpočtu přes 144 milionů korun. V případě železniční dopravy byl plánovaný objem dopravy více než dva miliony vlakokilometrů. Kraj by to v tomto případě mělo vyjít zhruba na 222 milionů korun.
SPĚŠNÉ VLAKY Z AŠE DO VARŮ
Pokud se jedná o plány do budoucna, tak kraj sestavil plán dopravní obslužnosti v regionu na léta 2016 až 2028. Rozsah veřejné autobusové a vlakové přepravy by se neměl ve střednědobém ani dlouhodobém horizontu nijak výrazně měnit. Návrh počítá kupříkladu se zorganizováním výběrových řízení na autobusové dopravce, kteří budou linky na základě objednávky kraje obsluhovat od roku 2019. Nové smlouvy by měly být podepsány v prosinci 2016. Výběrem projdou i drážní dopravci, a sice v závislosti na tom, zda na tratích provozují nová vozidla pořízená z evropské dotace.
Součástí plánu je rovněž výhledový návrh jízdních řádů. Plán konstatuje, že jízdní řády jsou stabilizované a není v nich zvlášť velký prostor pro zásadní koncepční úpravy. Celkové finanční náklady kraje na základní dopravní obslužnost by měly meziročně růst o inflaci. Za krajem dotovanou základní dopravní obslužnost se považuje doprava cestujících do zaměstnání, škol, zdravotnických zařízení, za kulturou a rekreací.
Karlovarský kraj by rád na základě plánu prověřil také jednu novinku, a to možnost zavedení spěšných vlaků na lince Aš – Františkovy Lázně – Sokolov – Karlovy Vary s co nejkratší dojezdovou dobou, aby celá linka byla schopna konkurovat individuální dopravě. Další otázkou je strategie obsluhy některých málo využívaných železničních zastávek. V případě, že by k nim zajížděla příměstská autobusová doprava, přineslo by to zrychlení regionálních vlaků a zkrácení cestovní doby na trase mezi městy. Jana Bartošová
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.