Výrazné změny v objemu objednané vlakové a autobusové obslužnosti na Vysočině nenastanou. Čísla budou velmi podobná těm v loňském roce. Kraj také připravuje zavedení dopravního systému s názvem Veřejná doprava Vysočiny. V regionu ale musí schválit nové zónově-relační uspořádání a navrhnout způsob výpočtu jízdného. V současné době má Kraj Vysočina uzavřeny smlouvy s 21 linkovými autobusovými dopravci a dvěma drážními dopravci.
Kraj Vysočina bude mít v příštím roce podobný rozsah objednané vlakové a autobusové obslužnosti jako v tom loňském. „Na krytí ztráty ze všech regionálních spojů plánujeme z rozpočtu uvolnit zhruba 600 milionů korun. Autobusy v našem kraji ujedou 15,6 milionu kilometrů, vlaky necelé čtyři miliony kilometrů,“ uvedl náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast dopravy Libor Joukl.
Kraj Vysočina v současnosti usilovně pracuje na odsouhlasení systému fungování regionální dopravy - Veřejná doprava Vysočiny. Ten by měl dopravcům, kteří budou v příštích letech soutěžit o tendry na veřejnou dopravu v regionu, poskytnout jasné podmínky, které jsou nutné pro přihlášení do soutěže o zakázku. Jednou z nejdůležitějších je právě zónová specifikace, která by se měla objevit v Zadávací dokumentaci na soutěž o zajištění regionální dopravy po roce 2019. Změna by měla nastat i v oblasti jízdného.
Tarifní systém pro dopravní systém Kraje Vysočina je navrhován tak, aby do něj mohla být zahrnuta regionální drážní osobní doprava, regionální veřejná linková doprava, dálková drážní osobní doprava i provozy MHD. Pro lepší a snadnější kontrolu tržeb zastupitelé navrhují systém založený na bezkontaktních čipových kartách, doplňkově na papírových jízdenkách s kódy. „Ve výsledku budou změny v dopravním systému pro cestující znamenat větší možnost výběru přepravce bez znevýhodnění, pohodlnější přestupování v rámci zón, možnost nákupu jízdenek přes internet a v mnoha případech i úsporu,“ vysvětlil náměstek hejtmana pro oblast financí Vladimír Novotný.
OPRAVA NÁDRAŽÍ
Nový jízdní řád v regionu začal platit v půlce prosince loňského roku. Podle zástupců Českých drah jezdí na Vysočině přibližně stejný počet vlaků jako dosud. „V pracovní dny vypravíme v průměru 386 regionálních vlaků, o sobotách 258 a nedělích 251 vlaků,“ uvedla ředitelka Krajského centra osobní dopravy ČD v Jihlavě Lenka Horáková. Jízdní řády se však příliš neměnily.
Jednou z nejvýznamnějších změn je nový spoj mezi Havlíčkovým Brodem a Hlinskem v Čechách. Odpolední vlak do Havlíčkova Brodu přijíždí nyní v 15:51 a následně odjíždí v 16:10. „Vyslyšeli jsme tak požadavky cestujících i místních samospráv,“ doplnil Libor Joukl za Kraj Vysočina, který regionální spoje od Českých drah objednává. V reakci na požadavky cestujících byl také o dvě hodiny posunut víkendový spěšný vlak 1637 Pernštejn, který nově odjíždí ze Žďáru nad Sázavou do Brna v 17:40.
O větší komfort vlakových cestujících se v loňském roce v regionu postarali například opravou nádraží v Havlíčkově Brodě. Rekonstrukce největšího krajského vlakového nádraží trvala více než šest měsíců a vyšla na 179 milionů korun. Opraveno bylo nástupiště, které je nově v předpisové výši a bezbariérové, dále byl modernizován podchod, informační systém a vybudován výtah pro cestující. Do budoucna by v Brodě mělo dojít i k investicím do zabezpečovací techniky a odbavovací haly. „Nádraží v Havlíčkově Brodě je důkazem toho, že peníze z evropského programu Doprava, byly profinancovány účelně,“ doplnil náměstek hejtmana Vladimír Novotný. Lukáš Zitka
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.