Olomoucký kraj spoléhá v oblasti dopravní obslužnosti především na železniční dopravu. Vychází tak z dopravní politiky státu a dopravního plánu kraje. V posledních letech především zaváděl posilové a rychlé vlaky ve špičkách pracovních dnů, ale podporoval i turistický ruch objednávkou víkendových nebo sezónních vlaků. Letos kraj pošle na zajištění obslužnosti přes 850 milionů korun.
Organizováním a zajištěním komplexní dopravní obslužnosti se od roku 2012 zabývá příspěvková organizace Koordinátor Integrovaného Dopravního Systému Olomouckého kraje (KIDSOK). Od loňského roku do její pravomoci spadá i zajištění výběrových a nabídkových řízení na drážní a autobusové dopravce a uzavírání smluv o veřejných službách v přepravě cestujících. Jízdní řády autobusových linek jsou stabilizované, v posledních letech se měnily pouze na základě požadavků měst, obcí, zaměstnavatelů, škol nebo samotných cestujících. Rušno v posledních letech ale bylo v železniční dopravě. V roce 2012 kraj převzal spěšné vlaky na trase Jeseník – Krnov přes Glucholazy, kompenzovat to musel omezením osobních vlaků do Zlatých Hor, kde však posílil autobusovou dopravu. O rok později zavedli spěšné vlaky na trati Olomouc – Prostějov, od prosince minulého roku se zase lidé mohou svézt rychlejšími osobními vlaky mezi městy Olomouc a Uničov. Od začátku letošního roku jezdí spěšné vlaky na trase Olomouc – Lipník nad Bečvou – Hranice – Valašsko. V současnosti kraj hledá nové řešení dopravní obslužnosti údolí Desné v návaznosti na elektrizaci tratě Šumperk – Kouty nad Desnou.
„Prostředky na rok 2016 budou na veřejnou linkovou dopravu vydány ve výši 413,5 milionů korun, na drážní dopravu 442,5 milionů korun a státní dotace ve výši 219 milionů korun, celkem zhruba 856 milionů korun. K tomu je potřeba přičíst i úhradu za IDS ve výši 9 milionů korun a úhradu obcí v rámci sjednocení dopravní obslužnosti ve výši 37,7 milionů korun. Výdaje na dopravní obslužnost stejně jako rozsah dopravní obslužnosti se za posledních 5 let výrazně nemění,“ informoval Krajské noviny hejtman Jiří Rozbořil.
POSÍLIT POZICI ŽELEZNICE
Olomoucký kraj chce v příštích letech stabilizovat a posílit funkci železnice jako páteře dopravního systému. Jako nástroj pro tento cíl má sloužit příprava a uskutečnění zadávacích řízení na autobusové dopravce, kterým bude předcházet zpřehlednění a racionalizace veřejné linkové dopravy. Olomoucký kraj systematicky postupuje podle schválených koncepčních materiálů, jako jsou Generel veřejné osobní dopravy a Plán dopravní obslužnosti Olomouckého kraje, stejně tak jako Strategie KIDSOK v letech 2013-2016. V roce 2016 bude také kraj aktualizovat Plán dopravní obslužnosti, který je z roku 2010.
Podobných protestů řidičů autobusů jako zažil Královéhradecký kraj, se na Hané nebojí. Vystupňování protestů až do stávky prý díky krajské politice není pravděpodobné. „Dlouhodobou systémovou kontrolou ekonomiky dopravců v rámci uzavřených smluv od roku 2008 a metodikou vyúčtování Olomoucký kraj zohledňuje přiměřené nároky dopravců, například v položce mzdy a nevnímá jakékoli riziko týkající se případných stávek,“ odpověděl na otázku Krajských novin, jak se v regionu snaží vyhnout protestům řidičů ohledně jejich odměn, hejtman Jiří Rozbořil. Lukáš Zitka
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.