Kraj preferuje ekologickou železniční dopravu

pl kraj logoNa Plzeňsku se od dubna roku 2012 se výrazně rozrostla působnost Integrované dopravy. V současné době je do systému zapojeno 194 měst a obcí s více jak 300 000 obyvateli kraje. Pro většinu obyvatel regionu přinesl systém úsporu a pohodlnější cestování na jednotný jízdní doklad, kterým je Plzeňská karta. Do konce roku 2019 by mělo být do IDP začleněno všech 501 obcí Plzeňského kraje. S rozšířením IDP došlo v dvanácti lokalitách kraje k umístění 23 informačních panelů, které cestující informují o odjezdech návazných spojů různých druhů veřejné dopravy, autobusů, vlaků nebo městské dopravy.

Zmínit je nutno také realizaci krajského dopravního dispečinku, který vznikl ve spolupráci s Plzeňskými městskými dopravními podniky,“ říká hejtman Václav Šlajs. V budoucnu bude zajišťovat efektivní řízení a sledování veřejné dopravy Plzeňského kraje, zlepšovat návaznosti jednotlivých spojů, dodržování jízdních řádů, měl by zajistit i on-line informace pro cestující na informačních panelech.

Preferovanou dopravou je na jihozápadě Čech doprava železniční. „Kraj samozřejmě preferuje ekologicky čistou dopravu železniční, o tom mluví konečně i dopravní koncepce Plzeňského kraje i České republiky. Nemůže však financovat prázdné vlaky, na to prostě nemá,“ vysvětluje hejtman. Rozhodující pro frekvenci vlaků je zájem občanů o tuto dopravu, a současný rozsah poptávce odpovídá. Železniční doprava si udržuje rozsah přepravy stejný od roku 2004, a to zhruba 5,1 milionů vlakokilometrů. U autobusové dopravy je situace jiná. Zatímco v roce 2006 bylo ujeto 13,3 mil. kilometrů, v letošním roce to již bude 15,5 mil. kilometrů.

Plzeňský kraj vynakládá ze svého rozpočtu finanční prostředky na dopravní obsluhu svého území, částka na zajištění této dopravy je, jak uvádí hejtman, každoročně navyšována. Důvodem je ekonomický vývoj v naší zemi a hlavně důraz na zlepšení dostupnosti sídel na území kraje a zejména zlepšení kvality veřejné dopravy. Zatímco v roce 2006 byly náklady na železniční dopravu 312 milionů korun, v letošním roce kraj vynaloží již 557 milionů. Předpoklad nákladů na úhradu ztrát dopravců v linkové dopravě v letošním roce činí 426 milionů, v roce 2006 to bylo 218 milionů. Na jeden ujetý kilometr v autobusové dopravě dnes kraj v průměru dopravci doplácí 28 korun, na železnici pak 107 korun.

MODERNIZACE TRATI PLZEŇ - HORAŽĎOVICE

Stranou zájmu kraje ale nezůstávají ani investice. V současné době připravuje modernizaci trati Plzeň – Horažďovice, kde bude společně s vybraným dopravcem usilovat o získání evropské dotace v hodnotě téměř miliardy korun na nové, moderní vlakové soupravy. „V autobusové dopravě připravujeme výběrová řízení na dopravce v jednotlivých oblastech kraje. Podmínkou pro uchazeče o tuto zakázku bude nasazení nových klimatizovaných autobusů s tím, že vysoký podíl těchto autobusů bude nízkopodlažních,“ říká Václav Šlajs. Ke zvýšení komfortu cestování kraj připravuje také výstavbu přestupních uzlů v krajském městě Plzeň a ve větších sídlech Plzeňského kraje. „Nejblíže k realizaci je přestupní uzel Šumavská v Plzni, na který bychom rádi získali evropskou dotaci,“ uzavírá hejtman. Jana Bartošová

Nepřehlédněte

„V civilizované zemi rozhodují o regionálních záležitostech nikoliv jmenovaní úředníci jako za císaře pána ale zvolená samospráva,“

říká v rozhovoru k patnácti letům krajů hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

netolickyČeské a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.

Krajské noviny na Facebooku

Redakce

Krajské noviny Evropské vydavatelství, s. r. o.
kancelářská budova P8, č.p. 80
533 53 Pardubice – Semtín
redakce@evropskevydavatelstvi.cz
telefony: 466 611 139, 777 100 388
© 2024 Krajské noviny

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Akceptuji