Pro Jihočeský kraj zajišťuje zimní údržbu na silniční síti Správa a údržba silnic Jihočeského kraje, p.o. Provádí ji na celém území kraje podle Plánu zimní údržby. Správa silnic udržuje veškeré silnice I., II. a III. tříd. Dálnici D3 od loňského zimního období, tedy od sezony 2014 až 2015 zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic České republiky prostřednictvím Střediska správy a údržby dálnic Chotoviny.
V majetku kraje jsou silnice II. a III. třídy. Dálnice a silnice I. třídy jsou v majetku státu. Správa a údržba silnic Jihočeského kraje provádí údržbu na I. třídách na základě smluvních podmínek stanovených příkazní smlouvou s Ministerstvem dopravy, která je účinná do 30. září příštího roku. Tam, kde je zájem ze strany obce, provádí silniční správa údržbu i na obecních komunikacích na základě konkrétních smluv s obcemi.
Při údržbě silnic pomáhají v současné době také moderní technologie. V Jihočeském kraji je využíváno čtrnáct silničních hlásičů náledí, pět meteo měřících zařízení, nový systém GPS a také internetový portál „webdispečink“.
Podle ředitele Správy a údržby silnic Jihočeského kraje Jana Štíchy si údržba silnic v regionu nic vyloženě specifického nevyžaduje. Záleží na lokaci, nadmořské výšce, možnosti provádět chemický posyp. „Zimní údržba se odlišuje od standartních zásahů hlavně v oblastech s rekreačním charakterem, to je Lipensko a Šumava v oblasti Kvildy a Churáňova, kdy největší dopravní zatížení je ve dnech pracovního klidu,“ vysvětluje Štícha.
NÁROČNÁ ZIMA 2012-2013
Údržba silnic je financována z provozních prostředků Správy a údržby silnic Jihočeského kraje, které dostává přiděleny od zřizovatele, tedy od Jihočeského kraje. Výše vynaložených prostředků je ovlivněna klimatickým průběhem zimy. Nadprůměrně náročná zima byla v sezoně 2012/2013. Tehdy si údržba silnic vyžádala více než 328 milionů Kč a spotřebováno bylo přes 34 tisíc tun posypové soli. Naopak hned následující zima byla naopak výrazně podprůměrná. Za údržbu bylo vydáno jen necelých 154 milionů a soli na ni padlo před devět tisíc tun. Loňská zimní sezona si vyžádala o něco více než 217 milionů a spotřeba soli přesáhla 17 tisíc tun.
Finanční prostředky od zřizovatele jsou na kalendářní rok dány. Za poslední roky představují přibližně 745 milionů Kč ročně, z toho zhruba 600 milionů Kč je určeno na provozní výdaje. „Čili lakonicky řečeno, čím levnější zimní údržba, o to více je financí na letní a naopak,“ říká Jan Štícha. Prostředky na zimní údržbu silnic II. a III. třídy jsou určeny, jak vysvětluje Jan Štícha, v položce provozního plánu, který je zpracován na základě přidělených provozních prostředků Jihočeským krajem pro Správu a údržbu silnic Jihočeského kraje. Financování zimní údržby na silnicích I. třídy je stanoveno na základě schváleného provozně výrobního plánu, kdy jsou od Ředitelství silnic a dálnic České republiky striktně určeny pravidla pro čerpání finančních prostředků jak pro letní údržbu, tak i na zimní údržbu. Jana Bartošová
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.