Správa a údržba silnic Královéhradeckého kraje (SÚS KHK) zajišťuje provoz a úklid na více než třech tisících kilometrů vozovky v regionu od roku 2007. Kromě silnic druhých a třetích tříd je kraj domluvený s Ředitelstvím silnic a dálnic na údržbě necelých 500 kilometrů silnic první třídy. V regionu se snaží postupně obnovovat vozy určené pro udržování bezpečnosti v zimě. Každý rok se to týká tří až pěti vozů.
Krajských silnic je asi 3320 km a udržuje je akciová společnost SÚS Královéhradeckého kraje. Plánovaná částka na aktuální sezonu zimní údržby je 163 milionů korun. „Trendem je snižování nákladů na zimní údržbu z průměrných zhruba 190 milionů korun. Na základě výběrového řízení udržujeme i asi 470 km silnic první třídy pro ŘSD, spolupráce s městy je pouze v případě výměny úseků. ŘSD platí za skutečně odvedené výkony v zimní údržbě. Finanční objemy se tak nedají plánovat,“ informoval Krajské noviny náměstek hejtmana Karel Janeček, který je zodpovědný za oblast dopravy.
Ve skladech měla krajská Správa a údržba silnic na letošní zimu připravených jedenáct tisíc tun soli a jedenáct tisíc tun písků a posypové drtě. Postupně bude navyšovat množství až na dvojnásobek. Z garáží může v případě potřeby vyrazit na zasněžené silnice 115 sypačů s radlicemi, 50 nakladačů a 15 sněhových fréz. V kraji bude během letošní zimy nepřetržitě sloužit i patnáct 15 dispečerských stanovišť. Pro zimní období 2015/2016 hejtmanství počítá s rozpočtem přibližně 170 až 180 milionů korun. Jaké budou ale skutečné náklady, bude záležet na průběhu zimy.
Loňskou zimu zhodnotili krajští silničáři jako velice mírnou. Se 78 posypovými dny skončily celkové náklady na přibližné částce 130 milionů korun. Podle statistik SÚS KHK to byla druhá nejmírnější zima. Rekordně nejnižší částku na zimní údržbu vydal Královéhradecký kraj v sezóně 2013/2014, kdy byly celkové náklady jen mírně přes 70 milionů korun. Tehdy silničáři nejvíce ušetřili oproti minulým letům v březnu. Za březen 2014 utratili jen okolo čtyř milionů korun, rok předtím ve stejném období o dvacet milionů korun více. Ušetřené peníze tehdy hejtmanství použilo na opravu vozovek pomocí vícevrstvých nátěrů, na nová svodidla a značky za zhruba 30 milionů korun. Naopak nejvyšší náklady, více jak 200 milionů korun, vydala SÚS na údržbu krajských silnic v zimním období 2008/2009.
ŠERLICH JE ŠPATNĚ UDRŽOVATELNÝ
Důležitou součástí nákladů na zimní údržbu je i starost i stav strojů, které ji provádí. Pravidelná obnova podvozků, tedy nosičů výměnných nástaveb, se týká zhruba tří až pěti kusů ročně. Provádějí se také generální opravy nástaveb a pluhů pro zimní údržbu. Jelikož v regionu požadují podvozky jako nosiče výměnných nástaveb, tak mají snahu o jejich využití v celém roce. K zimní údržbě využívají standardní techniku, podvozky Tatra, Iveco, Mercedes Benz, případně i LIAZ ve verzi 4x4 o celkové hmotnosti 18 tun, k tomu sypací nástavby buď na chemický posyp se zkrápěním, nebo na inertní posyp. Všechny vozy mají nainstalovaný systém GPS pro lepší evidenci. K dočišťování pak používají traktory s radličkou.
„Nejdůležitější je okamžik rozhodnutí, kdy má sypač vyjet k zásahu. K tomu držíme na 15 dispečerských stanovištích zpravidla nepřetržitou službu. Náročnější údržba bývá v horských oblastech, v blízkosti zimních center, kde není dostatečná kapacita parkovacích míst a stojící osobní vozidla pak ztěžují výkon zimní údržby, například na Šerlichu,“ odpověděl Krajským novinám Karel Janeček. Lukáš Zitka
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.