V Plzeňském kraji se o silnice stará Správa a údržba silnic Plzeňského kraje. Organizace byla zřízena především za účelem optimalizace správy a údržby silnic II. a III. třídy ve vlastnictví Plzeňského kraje, jejich součástí a příslušenství jakož i dalšího majetku. Je členěna na útvary, z nichž největším je provozní útvar, který zajišťuje veškeré práce spojené s běžnou, letní a zimní údržbou komunikací ve vlastnictví kraje. Provozní útvar je tvořen šesti provozními středisky v okresech, tedy v okrese Plzeň – jih, Plzeň – sever, Tachov, Domažlice, Klatovy. středisko pro okres Rokycany slouží zároveň i pro Plzeň – město.
Zimní údržbu silniční správa zajišťuje na základě schváleného a platného „Plánu zimní údržby“. Správa a údržba silnic Plzeňského kraje pečuje přibližně o 4600 km silnic II. a III. třídy. Plných 98% celkového objemu udržuje vlastní technikou. Stará se ale také v rámci dalších zakázek i o jiné silnice, které nepatří do majetku kraje. Jedná se kupříkladu o státní jedničky nebo naopak o místní komunikace, které patří obcím, případně třeba i o silnice v majetku firem.
Mimo silnic II. a III. tříd má tak Správa a údržba silnic v Plzeňském kraji ve své péči všechny silnice I. třídy, což představuje přibližně 460 km. Z těch je téměř 80% udržováno vlastními silami a zhruba 20% je udržováno dodavatelsky. V tomto případě se jedná pouze o silnice I. třídy ve městě Plzni. „Další údržbu v obcích zajišťujeme na základě objednávky,“ říká k problematice hejtman Václav Šlajs. Údržba silnic v Plzeňském kraji není podle jeho vyjádření podmíněna nějakými specifiky.
ZIMA SI VYŽÁDÁ 130 AŽ 210 MILIONŮ
Plzeňský kraj zajišťuje financování zimní údržby silnic z vlastních zdrojů. Roční náklady na zimní údržbu jsou závislé zejména na klimatických podmínkách toho kterého roku a pohybují se v částce od 130 do 210 milionů korun. Pokud je zima mírná a nevyžádá si příliš vysoké náklady, použije Správa a údržba silnic Plzeňského kraje ušetřené finanční prostředky na letní údržbu.
I v Plzeňském kraji pomáhají silničářům moderní technologie. Pro sledování předpovědi počasí je v celém kraji využíván silniční meteorologický informační systém Metis 4. Jedná se o unikátní softwarové řešení pro prezentaci silničních meteorologických informací se zaměřením na aktuální a budoucí situaci na silnicích. „Z hlediska techniky jsou všechny naše sypače s chemickým posypem, vybaveny pro skrápění solankou,“ jmenuje další z moderních technologií hejtman Václav Šlajs. Jana Bartošová
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.