Na zimu vyčlenili přes půl miliardy

prahaZe čtyř tisíc kilometrů pražských a okolních silnic jich hlavní město prostřednictvím své příspěvkové organizace Technické správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) v zimě udržuje něco málo přes polovinu, o ostatní se starají další smluvní správci. Na údržbu ulic a cest v zimním období hlavní město pro letošek vyčlenilo částku okolo 700 milionů korun.  

V hlavním městě Praze je komunikační síť složena z téměř 3 964 kilometrů. Městská příspěvková organizace TSK má z toho ve své správě 2 300 kilometrů. Zbylých necelých 1 700 kilometrů je ve správě ostatních smluvních dodavatelů. Status příspěvkové organizace má TSK od roku 1996. Tato organizace má za úkol spravovat veškerý komunikační majetek hlavního města Prahy. Od ledna 2008 se TSK sloučila s Ústavem dopravního inženýrství hl. m. Prahy, který je nyní jedním z odborných úseků společnosti. K jeho hlavním činnostem patří návrhy dopravněinženýrských opatření ke snižování dopravní nehodovosti, optimalizace organizace a řízení silničního provozu, sledování a vyhodnocování vývoje dopravy i systematická příprava dalších rozvoje celé dopravní soustavy města. Celkový rozpočet TSK na rok 2016 je něco přes čtyři miliardy korun. Z běžných výdajů na zimní údržbu včetně posypového materiálu zastupitelé Prahy vyčlenili necelých 700 milionů korun.  

Celkový roční rozpočet Technické správy je více než čtyři miliardy korun přičemž na běžné výdaje by mělo jít přes 2,7 miliard korun a na kapitálové výdaje přes 1,3 miliardy korun.    

„Na základě smluv zajišťuje TSK zimní údržbu i na komunikacích, které nejsou v její správě. Jedná se o smlouvy, kdy městské části, nebo jiné subjekty nejsou schopny zajišťovat v zimním období sjízdnost na komunikacích ve své správě a TSK pro ně za úplatu tuto činnost provádí. Jedná se o zhruba 20 smluv na celé zimní období. Objem je závislý na počtu výjezdů,“ doplnil informace o Technické správě pražský náměstek zodpovědný za oblast dopravy Petr Dolínek.

ZA ROK 200 AŽ 300 TISÍC

V zimě k údržbě pražských ulic a komunikací používají různé typy vozidel od dodavatelů od menších po větší (od 10 do 26 tun celkové hmotnosti). Využity jsou například sypače a pluhy Schmidt a vozidla Multicar. Každoročně se provádí investice do nejmodernější techniky v hodnotě desítek milionů korun. Kolem 200–300 tisíc korun stojí ročně údržba každého vozidla.

Pro rok 2016 představuje rozpočet na zimní údržbu částku přibližně 700 milionů korun. Největší nárůst nastal mezi lety 2009 a 2010 v souvislosti s novelou zákona o pozemních komunikacích, která upravila odpovědnost za škody, jejichž příčinou byla závada ve schůdnosti chodníku nebo místní komunikace přenesením odpovědnosti z majitele přilehlé nemovitosti na vlastníka chodníku. Tím se podstatně zvýšil rozsah udržovaných chodníků a objem rozpočtu na zimní údržbu. Nárůst představoval částku asi 370 milionů korun. Z původních 360 milionů korun v sezóně 2008/2009 na necelých 730 milionů korun v sezóně 2009/2010. Zimní údržba komunikací je závislá na meteorologické situaci od 1. listopadu do 31. března.

Komplikované na zimní údržbu jsou extravilánové komunikace a víceproudé vozovky, zejména když napadne více sněhu a fouká silný vítr. Zde je někdy nutné nasadit i sněhové frézy. Zimní údržbu také ztěžují zúžené profily vozovek kolem přechodů a velmi hustá doprava v ranní a odpolední špičce.

„Dále nám situaci komplikují firmy a občané, kteří nám hrnou sníh z chodníků do vozovek, což podle vyhlášky hlavního města nesmí. Správně by měl zůstat nahrnutý na kraji u obrubníku,“ postěžoval si Krajským novinám náměstek Petr Dolínek. Pražané mohou vývoj zimní údržby sledovat také na internetu prostřednictvím aplikace iZuk. Lukáš Zitka

Nepřehlédněte

„V civilizované zemi rozhodují o regionálních záležitostech nikoliv jmenovaní úředníci jako za císaře pána ale zvolená samospráva,“

říká v rozhovoru k patnácti letům krajů hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

netolickyČeské a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.

Krajské noviny na Facebooku

Redakce

Krajské noviny Evropské vydavatelství, s. r. o.
kancelářská budova P8, č.p. 80
533 53 Pardubice – Semtín
redakce@evropskevydavatelstvi.cz
telefony: 466 611 139, 777 100 388
© 2024 Krajské noviny

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Akceptuji