Ústecký kraj se o své silnice stará prostřednictvím své příspěvkové organizace Správa a údržba silnic Ústeckého kraje (SÚS UK). Na starost má přes tři a půl tisíce kilometrů komunikací druhé a třetí třídy. Přibližně 400 kilometrů silničáři v zimě neudržují. V loňském roce měla krajská příspěvková organizace náklady vyšší než miliardu korun, z této částky šlo na zimní údržbu necelých 150 milionů korun.
Správa a údržba silnic Ústeckého kraje, udržuje v zimě 3 750 kilometrů komunikací II. a III. třídy. Dalších 407 kilometrů je v zimě neudržovaných. Celkové roční náklady na provoz SÚS v roce 2015 činily zhruba 1,2 miliardy korun, z toho bylo okolo 390 milionů korun na opravy komunikací včetně příspěvku SFDI.
Náklady na zimní údržbu komunikací II. a III. tříd za poslední tři zimní období činily, v letech 2014 – 2015 144,3 milionů korun, 2013 – 2014 125,2 milionů korun a v letech 2012 – 2013 178,2 milionů korun. Částky jsou závislé na klimatických podmínkách.
SÚS ÚK má od roku 2007 uzavřenou Smlouvu o zajištění údržby vybraných silnic I. třídy s ministerstvem dopravy, jež má platnost do 30. září 2017. Na základě této smlouvy provádí zimní a běžnou údržbu silnic I. třídy pro Ředitelství silnic a dálnic v celkové délce 502,5 kilometrů. Za poslední tři období dostal kraj od ŘSD v letech 2014 – 2015 40,3 milionů korun, v 2013 – 2014 34,3 milionů korun a v období 2012 – 2013 89,1 milionů korun. Náklady na běžnou (letní) údržbu silnic ŘSD se v posledním období pohybovaly ve výši přibližně 60 milionů korun za rok.
OBMĚNA ZA DESÍTKY MILIONŮ
„Náklady na provoz techniky jsou zahrnuty v nákladech na zimní údržbu silnic. Technika je pravidelně každoročně podle provozních potřeb a finančních možností rozpočtu kraje obměňována a doplňována, plánované investiční výdaje na rok 2016 pro tuto oblast jsou ve výši 40 milionů korun,“ řekl Krajským novinám radní Jaroslav Komínek.
SÚS disponuje veškerou potřebnou technikou pro provádění zimní údržby komunikací. K dispozici má 114 sypačů vozovek (z toho 88 na vlhčenou sůl, 3 na suchou sůl, 19 na inertní materiály a 4 vozidla na kombinované posypy), 225 různých druhů radlic, pluhů a škrabek (z těch mají nejvíce předsazených radlic - 103), 16 sněhových fréz a metačů, 32 nakladačů, 15 skladovací nádrží a 6 mísících zařízení na solanku, 11 hlásičů náledí.
Ústecký kraj v loňském roce dostal více než 330 milionů korun od státu na opravu silnic, společně s krajskými penězi tak za opravu komunikací na Ústecku utratili přes půl miliardy. Pokud by letos v regionu ušetřili díky mírné zimě, zbylé peníze by mohli použít právě na další opravy silnic, na které by podle posudku, který si kraj nechal zpracovat, potřebovali až 800 milionů korun. Převážnou část prostředků by kraj rád získal z evropských fondů z Integrovaného regionálního operačního programu. Kraj už podal žádosti do první výzvy tohoto programu. Zatím má na opravy silnic pro letošní rok podle návrhu rozpočtu hejtmanství vyčleněno 452 milionů korun.
Nejen stav vozovek však komplikuje zimní údržbu. „Veškerou činnost v oblasti zimní údržby lze hodnotit jako obtížnou a citlivou zejména v období zvýšených nároků na údržbu. Problémy se mohou vyskytnout v jakékoliv oblasti, ať jsou to kalamitní stavy při zvýšených spadech sněhu někdy spojených i s větrem v horských oblastech nebo při tvorbě náledí v nižších polohách. Kromě toho je tato činnost neustále pod zvýšeným dozorem veřejnosti a uživatelů komunikací, ať už jako řidičů či jako cestujících hromadné dopravy,“ shrnul radní Komínek. Lukáš Zitka
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.