Problémy s tendrem na autobusovou dopravu stíhají od konce loňského roku Královéhradecký kraj. Odboráři na začátku roku vytasili akci Vesty pro Královéhradecký kraj, aby upozornili na špatné platové podmínky řidičů. Ke stávce řidičů ale nakonec nedošlo. Hejtmanství bylo schopné se s nespokojenými řidiči domluvit. Na konci ledna ale Odborový svaz dopravy napadl u Antimonopolního úřadu přepracovaný návrh tendru na krajské dopravce.
Hrozba odborářů na začátku letošního roku vedla ke změnám podmínek tendru. Neuplynul však ani měsíc a řidiči opět protestovali proti znění zadání výběrového řízení na dopravce. „Odborový svaz dopravy je i k dnešnímu dni nadále přesvědčen, že nejvhodnějším řešením je zrušení dosavadního výběrového řízení a vypsání nového,“ byl na konci ledna neoblomný předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.
Tentokrát nebylo cílem stížnosti řidičů výše odměn za práci, nýbrž to, že podle jejich zdání jsou zadávací podmínky tendru šité na míru jedné firmě. Podali proto stížnost na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Výběrové řízení na léta 2017 – 2026 podle nich obsahovalo spoustu chyb a přáli si jeho zrušení. To však podle krajského vedení není možné, při případném zrušení by antimonopolnímu úřadu platil kraj pokutu čtyřicet milionů korun. Odbory kritizovaly například to, že ve smlouvě kraj uvedl požadavek, aby autobusy zajížděly na autobusové nádraží v Rychnově nad Kněžnou. To ale patří společnosti ICOM, která ostatním firmám účtuje poplatky za vjezd a výjezd. Po tendru by mohla navíc tyto poplatky zdražit. Kraj má možnost výši těchto nákladů omezit, již dříve ale vedení kraje ohlásilo, že se k tomuto kroku nechystá. V nových podmínkách si též hejtmanství přeje, aby jezdily především velké autobusy, což podle odborářů diskriminuje menší dopravce, kteří nemají tak velký vozový park.
KRAJ PRÝ NECHYBOVAL
Koncem února vydal ÚOHS své stanovisko a potvrdil, že Královéhradecký kraj nechyboval a postupoval podle zákona o veřejných zakázkách. Správní řízení tedy zahajovat nebude. „Je to už podruhé, co antimonopolní úřad rozhodl v náš prospěch a potvrdil správnost našeho postupu. Jsme za toto rozhodnutí rádi. Odborům jsme vyšli vstříc v maximální možné míře, kterou nám zákony dovolují, a více už udělat nemůžeme. Měli bychom teď dostat šanci v klidu vysoutěžit nové dopravce. S těmi pak mohou odbory na základě našeho kompromisu lépe vyjednávat o platových podmínkách řidičů,“ uvedl hejtman Královéhradeckého kraje Lubomír Franc. Řidiči přesto i v půlce března drželi stávkovou pohotovost.
Odborářům se nelíbil třeba postup kraje při jednání se zástupci odborů jednotlivých dopravců, ale i samotná podoba upravených zadávacích podmínek. Ještě před změnou dokumentace, o které rozhodla rada kraje v polovině ledna, ÚOHS prověřoval, jestli nemohlo dojít na základě původních zadávacích podmínek zakázky k možné diskriminaci řidičů z důvodu věku. Ani jeden podnět úřad nakonec neuznal a nezahájil správní řízení.
Soutěž o pětimiliardový tendr by měla začít pátého dubna. V současnosti dopravní obslužnost kraje zajišťuje čtrnáct smluvních dopravců. V novém tendru je region rozdělený na osm oblastí, teoreticky by tak dopravní obslužnost kraje mohla zajišťovat jedna nebo až osm firem. Lukáš Zitka
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.