Dnes oznámené policejní obvinění hejtmana Jiřího Rozbořila je pro mne i ostatní kolegy z Asociace krajů ČR šok. Neměli jsme dosud možnost osobně slyšet stanovisko Jiřího Rozbořila k celé věci. Žijeme v právním státě, ctíme presumpci neviny. Jsme si jistí, že Jiří Rozbořil zvažuje politickou a mediální zátěž Olomouckého kraje i Asociace krajů ČR nynější trestní kauzou. Musí dostat prostor se hájit a možnost vyvrátit vznesené obvinění. Pokud prokáže svoji nevinu, věříme, že dostane šanci k rehabilitaci svého jména i místa v politice.
JUDr. Michal Hašek, předseda AKČR a hejtman Jihomoravského kraje
Výroční zpráva Bezpečnostní informační služby (BIS) za rok 2014 vzbudila v krajích i obcích velké emoce. Její vydání odstartovalo sérii mediálních článků, vůči kterým se Asociace krajů ČR i Svaz měst a obcí na začátku září ve společném prohlášení ostře ohradily. Co se vlastně BIS v krajích a obcích vadí?
Regionální železniční doprava je pro nás prioritou a tomu odpovídají investice, které jsme v posledních letech realizovali. Vozidlový park národního dopravce byl po „Sametové revoluci“ velmi zanedbáván. Abychom tento stav napravili, nakoupili jsme od roku 2008 vozidla za téměř 30 miliard korun.
Dokončení modernizace většiny koridorových úseků v naší republice a rekordní objem finančních prostředků z Evropské unie umožnily Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) zaměřit své úsilí také na další tratě v České republice. Velmi zřetelně je to vidět na řadě míst, kde v současné době probíhají rozsáhlé rekonstrukce celých traťových úseků a současně také velkého počtu železničních stanic.
Fungující regionální železniční doprava se může stát jednoznačným přínosem pro rozvoj daného kraje. Souvisí to především s kvalitními službami a aktivní obchodní politikou, které dokáží získat nové cestující, a to zejména z aut. Proto, aby se občané rozhodli dát masivně přednost vlaku před využíváním individuální automobilové dopravy, musí být ale splněno několik základních podmínek.
Železniční doprava se ve Zlínském kraji podílí na dopravní obsluze 77 měst a obcí, ve kterých bydlí přes 401 tisíc lidí, což představuje necelých 68 % obyvatel kraje. České dráhy vypraví v regionu v pracovní dny v průměru 495 regionálních spojů a o víkendech 371, což znamená průměrně 460 vlaků denně. Na základě dlouhodobé smlouvy uzavřené v roce 2006 se společností České dráhy kraj objednává každoročně téměř 3,6 milionu vlakových kilometrů zabezpečených regionálními osobními vlaky.
Státní fond dopravní infrastruktury (dále jen“SFDI“) je subjektem, který financuje výstavbu, modernizaci, opravy a údržbu silnic a dálnic, celostátních a regionálních drah a dopravně významných vnitrozemských vodních cest. Současně vykonává činnosti Zprostředkujícího subjektu operačního programu Doprava. Základním dokumentem, na základě kterého jsou realizovány výdaje na jednotlivé akce je Poslaneckou sněmovnou Parlamentu České republiky schválený rozpočet SFDI. V tomto měsíci bude vládou ČR projednán návrh rozpočtu SFDI na rok 2016 a střednědobého výhled na roky 2017 a 2018. Návrh vychází z finančních rámců stanovených vládou ČR pro roky 2016 – 2018, přičemž rozpočet na rok 2016 je připraven jako vybilancovaný se zapojením odhadovaných zůstatků finančních prostředků SFDI ke konci roku 2015.
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.