Liberecký kraj se v současnosti zabývá postupným budováním integrovaného dopravního systému Idol, založeným na páteřních železničních linkách regionu. Na hlavních tratích jezdí vlaky nejčastěji pravidelně každou hodinu, ve špičkách pracovních dnů se snaží interval zkracovat na polovinu. Na vedlejších tratích Libereckého kraje je obvyklá dvouhodinová frekvence spojů.
Královéhradecký kraj se výrazně podílí na úhradě železniční dopravy. Ročně posílá částku okolo 370 milionů korun. Ve spolupráci s dopravci se snaží zlepšovat komfort cestujících a přitáhnout k cestování veřejnou dopravou nové zákazníky. Letos dojednali nasazení moderních motorových vozů na dalších regionálních tratích. K cestování veřejnou dopravou chtějí na kraji motivovat také systémem IREDO, který umožňuje cestovat na jeden jízdní doklad vlaky i autobusy.
Železniční dopravu krajské vedení podporuje částkou 300 milionů korun ročně. Z ní přispívají železničním dopravcům na provoz regionální drážní osobní dopravy tak, aby dostály v závazku veřejné služby. V současnosti na Vysočině připravují projekt optimalizace systému dopravní obslužnosti kraje. Cílem by mělo být posílení páteřní role železnice ve veřejné osobní dopravě. To znamená, že třeba mezi Havlíčkovým Brodem a Jihlavou plánují zavést nové spěšné vlaky, které by tuto trasu zvládly za dvacet minut.
Na území Karlovarského kraje je poměrně hustá síť železničních tratí, čemuž odpovídá i jejich současná úroveň a technické vybavení. Značná část tratí je vedena v horském a kopcovitém terénu a nachází se na nich velké množství umělých staveb, jako jsou mosty, tunely nebo opěrné zdi. To obecně vede k vysokým finančním nárokům na provádění údržby a oprav. Na většině tratí regionu je proto patrná nedostatečná údržba, většina drážních budov a staveb je ve velmi špatném stavu.
Železniční doprava tvoří v Jihomoravském kraji páteř Integrovaného dopravního systému. Kraj dlouhodobě zdůrazňuje výhody železnice, kterými jsou snadný a bezbariérový průjezd Brnem i dalšími městy a rychlé kapacitní spojení i na větší vzdálenosti. Jihomoravský kraj také zadal zpracování několika rozvojových studií. Některé jejich projekty již schválilo ministerstvo dopravy. Ale třeba zdvojkolejnění tratě Brno – Zastávka, je již několik let blokováno místní občanskou iniciativou.
Jihočeský kraj letos vkládá do železniční dopravy 578 milionů Kč, státní dotace činí 182 milionů. Bez podpory by bylo vzhledem k nákladům železničních dopravců problematické udržet současný rozsah dopravy. „Některé obce i cestující veřejnost by si přály tento rozsah navýšit, nutno ale přihlédnout k frekvenci cestujících ve vztahu k ekonomice provozu a položit si rovněž otázku, zda omezit ve prospěch dopravní obslužnosti prostředky například na školství, zdravotnictví či investice do silnic II. a III. třídy,“ říká Radek Šíma z Oddělení informací a styku s veřejností Jihočeského kraje.
Česká republika má jednu z nejhustších železničních sítí na světě. V přepočtu na rozlohu máme například šestkrát hustší síť železnic než Spojené státy a rovnat se nám může jen několik málo zemí. Není se čemu divit. Železnice má u nás bohatou historii sahající až do 20. let 19. století. Letošní rok spojený se jménem jednoho z největších budovatelů železnice si tento způsob dopravy připomíná.
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.