Ministr Ťok v Opatovicích o D35 a penězích pro kraje

Ministr dopravy Dan Ťok (uprostřed) u opatovické křižovatky diskutoval s (zleva) primátorem Pardubic Martinem Charvátem, kandidátem ANO na hejtmana Janem Řehounkem a krajským specialistou hnutí na dopravu Pavlem Pinkasem.První říjnové úterý přijel do Pardubického kraje ministr dopravy Dan Ťok. Důvodem jeho návštěvy regionu, na kterou ho pozval adept hnutí ANO na hejtmana Jan Řehounek, byla, jak jinak, komunikace D35. Ministr se krátce zastavil nedaleko mimoúrovňové křižovatky u Opatovic nad Labem, kde se s ním potkal i pardubický primátor Martin Charvát a krajský specialista hnutí ANO pro oblast dopravy Pavel Pinkas. Ťok poté pokračoval na setkání se starosty obcí, které jsou v blízkosti plánované trasy „pětatřicítky“.

„Všichni, kteří kandidujeme v krajských volbách, neustále řešíme D35. Proto tady máme dnes ministra, se kterým tuto komunikaci chceme řešit,“ uvedl k důvodům pozvání Jan Řehounek. „Je tady i pardubický primátor Charvát, protože se chceme s ministrem bavit i o napojení pětatřicítky na severovýchodní obchvat. Do Litomyšle jsem pak pozval všech pětačtyřicet starostů obcí, které leží na plánované trase pětatřicítky.“ Řehounek zároveň požádal ministra, aby se na setkání s představiteli obcí, kterých se D35 přímo týká, důkladně připravil a byl nachystán odpovídat na jejich faktické dotazy. 

ARCHEOLOGICKÝ PRŮZKUM

Strašákem pro všechny, kteří by chtěli D35 co nejdřív, je v tuto chvíli archeologický průzkum. „Jsem trochu znepokojený tím, že archeologický průzkum, při kterém se měla řešit jedna lokalita, se rozrostl na řešení třiceti lokalit,“ uvedl v této souvislosti Řehounek. 

„Doposud v tomto ohledu nebyla legislativa důsledně dodržována, teď nastoupila nová generace úředníků, kteří se tvrdě drží legislativy EU a berou to velmi nekompromisně,“ říká k tomu Pavel Pinkas. „Určitě by se dala vytipovat území, kde je malá pravděpodobnost výskytu nalezišť a kde by se dal udělat průzkum zjednodušeně a ne takto plošně. Toto bude v konečném důsledku znamenat zpoždění stavby zase o rok.“

Ministr Dan Ťok, který nedaleko opatovické mimoúrovňové křižovatky opět zopakoval, že D35 společně s D11 patří mezi priority, ovšem tak vážné obavy z velkého zpoždění výstavby nesdílí. „To není zádrhel,“ říká Ťok. „Udělat archeologický průzkum je naše povinnost ze zákona. To není nic, s čím bychom nepočítali. Zádrhel možná je, že je ten průzkum poměrně hodně extenzívní, na tomto úseku platíme za archeologický průzkum částky, které jsme nikdy neplatili, na základě toho doufám, že to celé proběhne rychle.“

Spokojený ze setkání s ministrem Ťokem odjížděl i primátor Statutárního města Pardubice Martin Charvát, kterého zajímalo především napojení krajského města na důležitou dopravní tepnu. „Byl jsem ujištěn, že práce na přivaděčích pokračují,“ prohlásil po setkání Charvát. „Prioritní je obchvat Sezemic, který by měl být centrálním přivaděčem na pětatřicítku. Zároveň jsme se s panem ministrem bavili o severovýchodním obchvatu, kde už se dnes vede komunikace s jednotlivými vlastníky pozemků ohledně výkupů a vše směřuje k tomu, aby se v nejbližší době mohlo začít s vykupováním. Přitom jsem byl ujištěn, že ještě letos bude i na této etapě zahájen archeologický průzkum.“ Primátor proto odhaduje, že tato, pro město páteřní komunikace, by se mohla začít stavět v roce 2018 či 2019.

PENÍZE KRAJŮM NA SILNICE

Horkým tématem ve vztahu k ministerstvu dopravy je v poslední době pro kraje příspěvek státu na opravy a údržbu silnic II. a III. třídy. Hejtmani dokonce po nedávném Ťokově vyjádření, že příští rok nepošle krajům pro tyto účely ani korunu, ministra vyzvali k odstoupení. „Já ale nejsem proti posílání peněz krajům, jediné, co jsem řekl, je, že v rozpočtu peníze pro kraje nemám, tak jako jsem je neměl v žádném roce před tím,“ uvedl dnes v Opatovicích ministr Ťok. „Řekl jsem navíc, že pokud budeme schopni ty peníze najít, tak se můžeme bavit o tom, že je krajům pošleme.“ Ministr se přitom odkázal na loňské vládní usnesení, podle kterého měl do konce prvního letošního kvartálu přinést informaci o tom, zda peníze pro kraje v roce 2016 budou nebo nebudou. „Takovému usnesení se nebráním ani při schvalování rozpočtu SFDI na rok 2017,“ dodal ministr. „Ale tady někdo musí rozhodnout. Jestli někdo chce, abychom tam přímo alokovali peníze, musí rozhodnout, které z těch staveb, které jsou přímo v rozpočtu pokryté, se nezačnou stavět.“

Pardubický kraj

logo1

Hejtman: Martin Netolický (ČSSD)
Krajské město: Pardubice
Rozloha: 4519 km2
Počet obyvatel: 758548
Hustota zalidnění: 171 obyvatel/km2
NUTS: Severovýchod
Radní: Roman Línek (Koalice pro Pardubický kraj), Michal Kortyš (ODS), Bohumil Bernášek (ČSSD), Václav Kroutil (ČSSD), Pavel Šotola (Koalice pro Pardubický kraj), Hana Štěpánová (STAN), Ladislav Valtr (ODS), René Živný (Koalice pro Pardubický kraj)
Koalice: ČSSD, KPK a SPOZ
Počet obcí s rozšířenou působností: 15
Počet členů rady: 9
Počet členů zastupitelstva: 45

Nepřehlédněte

„V civilizované zemi rozhodují o regionálních záležitostech nikoliv jmenovaní úředníci jako za císaře pána ale zvolená samospráva,“

říká v rozhovoru k patnácti letům krajů hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

netolickyČeské a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.

Krajské noviny na Facebooku

Redakce

Krajské noviny Evropské vydavatelství, s. r. o.
kancelářská budova P8, č.p. 80
533 53 Pardubice – Semtín
redakce@evropskevydavatelstvi.cz
telefony: 466 611 139, 777 100 388
© 2024 Krajské noviny

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Akceptuji