Mosty patří jako spojnice dvou břehů řek mezi klíčové dopravní stavby pro obslužnost území. Jejich konstrukce ale vyžadují pravidelnou pozornost a údržba a případná revitalizace jsou finančně velmi náročné. Pardubický kraj má ve svém vlastnictví více než osm set mostů, z nichž zhruba pět desítek bylo ještě na začátku roku v nevyhovujícím stavu. Během roku se podařilo patnáct mostních konstrukcí opravit a v rekonstrukcích se bude pokračovat i do budoucna. Velkým projektem bude třeba oprava mostu Pavla Wonky, který je důležitým propojením obou břehů Labe v krajském městě.
Veškeré letošní starosti Pardubického kraje bohužel nezačínají a nekončí pandemií. Region a jeho silničáře v průběhu roku trápí přívaly vody. Ačkoliv to nejhorší přišlo před letními prázdninami, velká voda zlobila na silnicích i v říjnu. Naštěstí už způsobila jenom statisícové škody.
Čilý stavební ruch panuje od října v jižní části Brandýsa nad Orlicí. Dělníci a stavební technika tady budou pracovat až do konce ledna příštího roku, kdy mají dokončit mostní provizorium, které překlene samotnou řeku Orlici i přilehlý náhon. Stane se tak řešením nevyhovující situace, kdy doprava využívá stávající most, který je na hraně svojí životnosti. Vzhledem k tomu, že mostní provizorium platí Správa železnic, pro kterou je to vyvolaná investice v rámci rekonstrukčních prací železničního koridoru, ušetří toto řešení Pardubickému kraji významnou finanční částku.
Léto ještě zdaleka neskončilo, ovšem silničáři Pardubického kraje jsou myšlenkami v hluboké zimě. Finalizují totiž operační plán zimní údržby na nadcházející sezónu, který v uplynulých měsících připravovali. Správa a údržba silnic Pardubického kraje ho bude předkládat ke schválení Radě Pardubického kraje tak, aby vše bylo připraveno ještě před 1. listopadem letošního roku, kdy oficiálně začíná zimní sezóna.
Projet mezi plechovými barely, trefit se správně do brány, zacouvat do improvizované garáže nebo radlicí shodit malou pneumatiku. S takovými disciplínami se museli už potřetí poprat účastníci Cestářského rodea, jehož krajské kolo se uskutečnilo v areálu Správy a údržby silnic Pardubického kraje.
Letošní červen byl nejdeštivějším za posledních šedesát let. Přívaly vody zasáhly výrazně hned několik částí Pardubického kraje. Kromě zatopených sklepů při lokálních povodních způsobily také poškození silniční infrastruktury. Škody se podle odhadů vyšplhají ke třem desítkám milionů korun.
Už v devatenáctém století, kdy železniční projektant Jan Perner přivedl do města na soutoku Labe a Chrudimky první vlaky, Pardubice vědí, jak významná je dopravní cesta pro rozvoj území. Jejich umístění prakticky uprostřed republiky nahrává velkému rozvojovému dopravnímu projektu, kterým je Dopravní uzel Pardubice. Jeho kontury se stávají stále ostřejšími a mílovými kroky se blížíme definitivnímu potvrzení přízviska Pardubic jako hlavního města dopravy.
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.