Výstavbu dálnice D35 provází všeobecné nadšení. V obci Rokytno ale také zdvižený prst. Jedním z plánovaných přivaděčů na úsek z Opatovic nad Labem do Časů je silnice II/298, která vede přímo přes obec. Už teď je dost zatížená a místní se bojí, že se situace ještě zhorší. Pardubický kraj chce proto vybudovat obchvat a tranzitní dopravu z obce vyhnat. K tomu potřebuje souhlas majitelů pozemků, a to je zatím problém.
„Jako u každé podobné stavby se řeší majetkoprávní vypořádání. Možná došlo ke vzájemnému nepochopení z obou stran. Naší úlohou je tohle překonat a s majiteli pozemků se v co nejkratší době dohodnout. Ve třech případech zatím nepanuje souhlas s našimi podmínkami,” uvádí Michal Kortyš, náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu.
Stavbu obchvatu, neboli přeložení silnice II/298 bude Pardubický kraj financovat z peněz, které na přivaděče k dálnici D35 dostal od státu. Celkem jde o částku pro všechny přivaděče 2,7 miliardy. „Prostředků máme dost na to, abychom mohli okamžitě začít stavět,” ujišťuje Kortyš. Na stavbu je vyčleněno 200 milionů.
Podle harmonogramu je teď na řadě archeologický průzkum, který bude trvat dvanáct měsíců. Pokud dohoda mezi krajem a majiteli klapne, samotná výstavba obchvatu začne v polovině roku 2021. Hotovo by mělo být hned následující rok a to zároveň s dokončením úseku dálnice D35.
„Silnice II/298 patří mezi osm úseků, které vytipovalo Ředitelství silnic a dálnic jako rizikové. Právě na nich v souvislosti se zprovozněním dálnice D35 pravděpodobně vzroste dopravní zátěž,” vysvětluje Miroslav Němec, ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Dále dodává, že u stavby byl proveden výpočet její rentability. Podmínkou dotace od SFDI je její úplná funkčnost po stavebním dokončení a napojení na D35.
Náměstek Michal Kortyš svolal v Rokytně veřejné slyšení, zejména pro obyvatele obce a majitele pozemků. "Chtěl jsem osobně slyšet od občanů jejich názory a ujistit je, že máme společný zájem na řešení dopravní situace v jejich obci. Budu doporučovat vedení kraje, aby po výstavbě obchvatu došlo k řádné opravě silnice v celé obci s bezpečnostními prvky pro omezení rychlosti neukázněných řidičů, kteří nerespektují povolenou rychlost. Toto už dlouhou dobu trápí občany Rokytna a je na čase s tím něco udělat. Hned po jednání jsem zadal vypracovat projektovou dokumentaci a pevně věřím, že se jak obchvat, tak následující rekonstrukce potká v jednom čase. Závěrem bych chtěl poděkovat všem občanům, kteří o tuto problematiku projevili zájem.”
Stávající situace je pro takřka tisícovku obyvatel nepříjemná, natož pokud by se měla ještě zhoršit. „Průjezd vesnicí je naprosto šílený, to jinak říct nejde. Díky obchvatu se zvýší bezpečnost lidí v obci,” pochvaluje si Petra Vrbatová, starostka Rokytna. Variantu, že by osobní i nákladní doprava ještě ve větší frekvenci proudila přes její obec, si nepřipouští. „Obchvat se postaví, já tomu pevně věřím. Nebudu ani uvažovat o tom, že to nedopadne.”
Úsek dálnice D35 z Opatovic nad Labem do Časů měří celkem 12,61 km. Kromě Rokytna budou auta sjíždět i v Časech. (pak)
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.