Jihočeskému kraji vládne od roku 2012 koalice ČSSD a KSČM v čele s hejtmanem Jiřím Zimolou. K hlavním programovým tezím koaliční smlouvy, která byla mezi oběma stranami uzavřena, patřilo zachování sítě krajských nemocnic. Zůstat zachováno mělo všech osm nemocnic, které neměly být zprivatizovány, a jejich vlastníkem měl být nadále kraj. Podporovat se měly školy na malých obcích a důraz byl kladem samozřejmě i na dopravu. Volební období pomalu končí a tak je čas na konečné zúčtování.
Hejtman Jiří Zimola říká, že za největší úspěch považuje to, že se priority, které si tehdy stanovili, daří držet a naplňovat. „Mezi ty hlavní samozřejmě patří zajištění kvalitního, dostupného a ekonomicky zdravého chodu všech jihočeských nemocnic, kterých je kraj jediným akcionářem,“ říká hejtman a dodává, že zároveň zkvalitňují i péči o seniory, aby sociální služby opravdu odpovídaly trendům 21. století. Ve školských zařízeních, která kraj zřizuje, se pak podle hejtmana směřuje ke speciálním programům, které pomáhají zajišťovat zaměstnanost. Hejtman také poukazuje na to, že například do programu obnovy venkova proudí stovky milionů korun, průběžně jsou rekonstruovány a modernizovány krajské silnice II. a III. třídy a stejně tak se dbá na to, aby se v rámci zajištění dopravní obslužnosti Jihočeši dostali autobusy či vlaky do zaměstnání, škol nebo k lékaři. „Zároveň dbáme na bezpečí a klidný, bezproblémový každodenní život našich spoluobčanů. Zejména v době, kdy ke klasickým formám ohrožení, jako jsou zejména živelní pohromy, přibyl i další fenomén v podobě migrantské evropské krize,“ poukazuje na aktuální problém Jiří Zimola. Tuto otázku, jak říká, krajští představitelé pravidelně zařazují do programu zasedání bezpečnostních rad kraje a velmi intenzivně ji probírají se složkami integrovaného systému, armádou i s příslušnými pražskými ministerstvy.
Jsou však i oblasti, kde se kraji podle Jiřího Zimoly stále nedaří. „Nejen mě, ostatní představitele kraje i všechny Jihočechy určitě trápí stále nekončící práce na dostavbě dálnice D3 a IV. železničním koridoru,“ zdůrazňuje hejtman a zároveň upozornuje, že dostavba není v kompetenci kraje, ale státu, respektive ministerstva dopravy a životního prostředí. Tento handicap se podle hejtmana odráží na tom, že absence kvalitního a rychlého spojení po dálnici a železnici z Jihočeského kraje, bohužel, dělá kraj druhé kategorie. Nic zásadního na tom podle něj nemění ani všemožné neustálé apely, kterými kraj příslušné orgány zahrnuje. V poslední době kraj pak nemile zasáhl plánovaný přechod letecké záchranné služby pod armádu, což by s sebou přineslo řadu zejména technických problémů v zajištění prvotní přednemocniční lékařské péče. Situaci ale krajští představitelé, jak hejtman upozornuje, nevzdávají a vynakládají velké úsilí, aby se tento proces ještě podařil zvrátit.
Kritičtí ke končícímu volebnímu období jsou naopak opoziční Jihočeši. Ty uplynulá čtyři léta hodnotí jako přešlapování na místě či jízdu na půl plynu. Kritizují především situaci v dopravě. „Stále chybí obchvaty měst a obcí, nepostavil se ani jediný. Na druhé straně – po silnicích Jihočeského kraje se pro neustálé uzavírky nedá nikam včas dojet,“ říká například někdejší písecký starosta a bývalý ředitel krajského úřadu Luboš Průša, který Jihočechy 2012 do krajských voleb vedl před čtyřmi lety. Kritika Jihočechů ale směřuje například i do zdravotnictví, které se potýká s nedostatkem lékařů a sester nebo do školství, kde vládne podle opoziční strany zmatek. Jana Bartošová
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.