Nový systém údržby silnic první třídy provází s příchodem zimy značné komplikace, které i podle policie vedou k četným dopravním nehodám a ohrožením lidských životů. Policie v současné době připravuje své připomínky ke stavu zimní údržby, protože Pardubický kraj patří společně s Libereckým mezi nejvíce zasažené a problematické regiony. Společnosti, které údržbu nově od listopadu zajišťují, argumentují zhoršenou sjízdnost silnic mimo jiné pozdním dodáním materiálu ze strany Správy a údržby silnic Pardubického kraje, která to však kategoricky odmítá.
„Tři roky jsme stát upozorňovali, že může nastat problém a život ohrožující situace s příchodem zimních měsíců. Stát si dlouhodobě trval na svém a zcela změnil systém, který byl dlouhá léta zavedený a funkční. Ředitelství silnic a dálnic vysoutěžilo soukromé dodavatele bez znalosti regionu, kteří situaci dle našeho názoru totálně podcenili, což není názor jen krajské samosprávy, ale také policie,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Přestože to není naše kompetence, cítíme zodpovědnost za stav komunikací a celé silniční sítě v kraji a budeme vyžadovat urgentní nápravu. Zimní sezona ještě ani pořádně nezačala a situace se nesmí v žádném případě opakovat, protože přetížené páteřní komunikace musí být v naprosto bezproblémovém a sjízdném stavu a musí být ošetřené jako první. I tuto záležitost jako vedení kraje budeme monitorovat i když jsme v dané věci pouze spolupracující subjekt. Pro tuto sezónu iniciujeme pravidelné setkávání Ředitelství silnic a dálnic, dopravní policie, soukromých subjektů a krajské správy a údržby silnic,“ řekl hejtman Netolický, který je v případě opakování situace připraven svolat i krizový štáb. „Předpokládám, že se o tomto tématu budeme bavit také v rámci prosincového jednání bezpečnostní rady kraje, kde jednotlivé složky IZS dávají zprávy o činnosti za uplynulé období a sdělují nám své aktuální připomínky či podněty,“ sdělil hejtman.
Ten také považuje za zcela nedostatečné nyní jednat o uplatnění sankčního mechanismu vůči společnostem zajišťujícím údržbu. „Argumentace, že bude stát po dodavatelích žádat finanční kompenzaci dle uzavřené smlouvy je zcela nedostatečné a nic neřešící. K čemu je následná finanční kompenzace, když došlo k situacím, kterým mohlo být větší důsledností a pečlivostí, či včasným výjezdem sypačů zabráněno? Musí být adekvátně reagováno na konkrétní meteorologickou předpověď a aktuální situaci, jinak se zvyšuje riziko nedostatečného ošetření. Systém, který byl nastavený do konce října, byl fungující a vyhovující. Nechápu tedy, proč stále měníme zavedené postupy a i přes četná upozornění experimentujeme a v tomto případě hazardujeme s lidskými životy,“ doplnil hejtman.
KRAJŠTÍ SILNIČÁŘI PRODLENÍ DODÁVEK ODMÍTAJÍ
Soukromé společnosti argumentují, že problém se sjízdností silnic je způsoben pozdními dodávkami posypových prostředků ze strany Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Její ředitel Miroslav Němec však pochybení krajských silničářů kategoricky odmítá. „Dle platné smlouvy, kterou na dodávku posypového materiálu se soukromými společnostmi máme, jsou naši pracovníci vždy k dispozici pro přejímku ve všech lokalitách, které pro uskladnění máme. V předmětných dnech však zvýšené požadavky na materiál neevidujeme. Byli jsme v plném nasazení, ale není možné naložit materiál na vozidla, která k nám vůbec nedojela. Je tedy zcela nepravdivé, že viníkem je naše organizace,“ uvedl ředitel SÚS PK Miroslav Němec. (pak)
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.