Asociace krajů ČR v současné době na svých jednáních řeší problematiku objednávání veřejné železniční dopravy po ukončení platnosti stávajících dlouhodobých smluv s Českými dráhami, uzavřených podle Memoranda o zajištění stabilního financování dopravní obslužnosti veřejnou železniční dopravou. Důvodem je nejednotný názor Ministerstva dopravy ČR v této problematice.
Otevřeli jsme otázku aktualizace stávajícího Memoranda, které je nevýhodné a překonané (například došlo k oddělení provozovatele dráhy). Zároveň jsme zahájili jednání o přípravě nového memoranda, abychom se připravili na možnost možnost nákupu nových kolejových vozidel pro regionální osobní dopravu za podpory evropských fondů. Kraje v roli objednavatelů veřejné regionální dopravy stále považují železniční dopravu za páteřní a důležitou. Problémy však způsobuje podudržovaná dopravní cesta, která snižuje cestovní rychlost až na hodnoty okolo 25 – 40 km/h. AKČR řeší i tuto problematiku a snaží se o změnu přístupu provozovatele dráhy k regionálním tratím. Nelze totiž investovat do nových kolejových vozidel, která jsou konstruována podle norem UIC, aniž by nedošlo k úpravě dopravní cesty na normový stav pro provoz těchto vozidel. Nedobrý stav dopravní cesty také způsobuje velké množství závad na těchto vozidlech, což se projevuje na značné poruchovosti a citelné finanční náročnosti na opravy nových vozidel.
Jaromír Dušek, náměstek hejtmana Pardubického kraje a člen Komise pro dopravu Rady AKČR
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.