Regionální železniční doprava je pro nás prioritou a tomu odpovídají investice, které jsme v posledních letech realizovali. Vozidlový park národního dopravce byl po „Sametové revoluci“ velmi zanedbáván. Abychom tento stav napravili, nakoupili jsme od roku 2008 vozidla za téměř 30 miliard korun.
Větší část peněz přitom proudila právě do regionální dopravy, kde jsme ve spolupráci s kraji využili dotací z evropských fondů. Objednatelům jsme se zavázali k realizaci masivních úspor, v souladu s desetiletými smlouvami propagujeme železnici coby ekologický, rychlý a bezpečný způsob dopravy, zkvalitňujeme služby a zaváděním akčních cen na vybraných tratích se snažíme oživit zájem veřejnosti o vlaky. V tomto ohledu přinášejí dlouhodobé smlouvy s kraji své ovoce a společně jsme schopní zákazníkům na regionálních tratích nabídnout komfort a servis srovnatelný s vyspělými evropskými zeměmi. Železnice se mnohde zapojila do integrovaných dopravních systémů krajů a měst, což také přispělo k jejímu úspěšnému rozvoji. Velký potenciál má zejména příměstská doprava. Tam, kde lidé cestují za prací do velkých měst, jsme dokázali v posledních letech vlaky naplnit. Jsem přesvědčen, že železniční doprava po letech opět zažívá renesanci, k čemuž pomohou i masivní investice do modernizace infrastruktury, třebaže nám s tím spojené výluky dnes komplikují život.
Pavel Krtek, předseda představenstva, České dráhy, a.s.
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.