Moravskoslezský kraj má co nabídnout českým i zahraničním turistům. Jak ale lépe využít velký turistický potenciál regionu, co zlepšit v řízení cestovního ruchu, jeho propagaci a stát se tak pro návštěvníky ještě přitažlivějším a dostat se do itinerářů světoběžníků? Návrhy a doporučení obsahuje nová Strategie řízení cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji na léta 2015 až 2020, kterou minulý týden schválili krajští zastupitelé.
„Starost o cestovní ruch kraj nemá danou ze zákona, ani nemůže v této oblasti podnikat. Vytváří jen možnosti a strategii, kudy se cestovní ruch může ubírat. Jedno přísloví říká: 'Koně k vodě dostanete, ale pít už musí sám.' My ty cesty ke zdroji v nové strategii řízení cestovního ruchu nastavujeme. Jde o to, jak je jednotlivé subjekty operující v této oblasti budou využívat, jak budou ochotny spolu komunikovat a spolupracovat. Věřím, že dobře, turistických lákadel má region habaděj,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana pro investice a cestovní ruch Ivan Strachoň s tím, že na vzniku strategického dokumentu se podíleli pracovníci odboru regionálního rozvoje a cestovního ruchu moravskoslezského krajského úřadu, zástupci šesti turistických oblastí Moravskoslezského kraje, zástupci KLACRu a Komise rady kraje pro rozvoj Moravskoslezského kraje a cestovní ruch.
Strategie řízení cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji na léta 2015 až 2020 se skládá ze tří částí - z analytické, návrhové a implementační. Analytická část vymezuje území, jeho využití pro cestovní ruch a základní trendy v oblasti cestovního ruchu, analyzuje marketingovou strategii cestovního ruchu a destinační management. Návrhová část obsahuje kapitoly týkající se systému řízení cestovního ruchu v širších souvislostech a rozvojových oblastí. Implementační část pak popisuje systematizaci destinačního managementu, marketingovou strategii a evaluaci řízení cestovního ruchu.
„Cílem nového rozvojového dokumentu je nastavit jednoznačný efektivní model řízení cestovního ruchu na území Moravskoslezského kraje, včetně řízení lidských zdrojů působících napříč subjekty v cestovním ruchu. Ve strategii jsou vymezeny jasné kompetence systému řízení cestovního ruchu mezi subjekty a nastavení systému financování destinačního managementu v Moravskoslezském kraji jak pro případ existence zákona o podpoře a řízení cestovního ruchu v České republice, tak pro případ jeho neexistence. Jde o dokument obsahující doporučení pro optimální nastavení systému destinačního managementu a rozhodování v oblasti marketingu a propagace cestovního ruchu na území Moravskoslezského kraje,“ vysvětlil náměstek hejtmana Ivan Strachoň.
Dodal že s novou strategií řízení cestovního ruchu souvisí i založení krajské destinační společnosti Moravian–Silesian Tourism, s.r.o. v loňském roce. „Nová společnost nebude prodávat zájezdy, nejde tedy o cestovní kancelář. Jejím úkolem jsou obchodní aktivity, které krajský úřad sám dělat nemůže. Moravian-Silesian Tourism bude v úzké spolupráci se šesti turistickými oblastmi a Moravskoslezským krajem jednat s cestovními kancelářemi, hotely či dopravci a připravovat hotové balíčky služeb pro tuzemské a hlavně zahraniční turisty. Zacílí na okolní evropské státy, ale také na silné trhy Ruska a Číny,“ konstatoval náměstek hejtmana Ivan Strachoň s tím, že strategií byla nastavena tříúrovňová struktura řízení cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji: Moravskoslezský kraj – Moravian-Silesian Tourism, s.r.o. – šest turistických oblastí.
Pasáže, vybrané ze Strategie cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji:
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.