Skončená zima je z hlediska údržby silnic druhá nejmírnější ve statistikách SÚS Královéhradeckého kraje. Včetně zatím odhadovaných výdajů za měsíc duben vyšla na 129,4 milionu korun. Posypových dnů bylo 78, ke kalamitě nedošlo ani jednou, přestože v první půlce února k ní bylo hodně blízko.
„Vydatné sněhové přeháňky tehdy způsobily problémy na mnoha místech celého kraje. Nejhorší byla situace na výjezdech z Náchoda na Nové Město nad Metují i na Hradec Králové, které zablokovaly kamiony. Díky obrovskému nasazení silničářů se ale podařilo kalamitní stav odvrátit. Během jediného dne posypové vozy najezdily 10 tisíc kilometrů a spotřebovaly 450 tun soli a 300 tun inertních materiálů. Zásah tak přišel na tři miliony korun,“ připomíná nejextrémnější den uplynulé zimy náměstek hejtmana Karel Janeček, který je odpovědný za krajskou dopravu.
Přestože kalamita hrozila pouze jednou, z pohledu silničářů zima jednoduchá nebyla: „Skončená zimní sezona byla plná výkyvů. Zažili jsme celoplošnou ledovku, velké spady sněhu, hodně větrné dny, ale také teplé a slunečné období. Určitým paradoxem bylo lednové uzavření některých silnic na Hradecku kvůli vysoké vodě, což se zpravidla stává až v jarních měsících,“ dokládá Jiří Brandejs, ředitel SÚS Královéhradeckého kraje.
Nejnákladnější byla zimní údržba v lednu, kdy si vyžádala 50 milionů korun. Zajištění sjízdnosti komunikací v prosinci a únoru pak stálo kraj zhruba po 30 milionech. Zbytek připadá na březen a duben, protože listopadové počasí si výjezd posypových vozů nevynutilo.
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.