Úroveň vzdělávání ve středních školách napříč republikou není dobrá, a proto je třeba urychleně pracovat na změnách, které povedou ke zlepšení situace. Právě s takovým společným cílem jednali u kulatého stolu v Praze zástupci Asociace krajů ČR, Hospodářské komory ČR, představitelé Svazu průmyslu a dopravy ČR, Českomoravského odborového svazu pracovníků školství, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a další zainteresovaní. Výsledkem jednání se stal podpis memoranda, které obsahuje tři prioritní kroky ke zvýšení kvality středního školství.
„Z pohledu hejtmanů je situace v regionálním středním školství neúnosná, úroveň vzdělávání stále klesá, kromě toho nemáme žádné kompetence v oblasti soukromého středního školství, ať se to týká spektra nabízených oborů nebo počtu přijatých žáků. Už v minulém roce proto vyzvala celostátní tripartita i Asociace krajů ČR ministerstvo školství, aby problém řešilo. V tuto chvíli chceme spolu s dalšími aktéry, pro které je stav středního školství klíčový, spolupracovat v konkrétních oblastech vymezených společným memorandem. Memorandum zahrnuje především zvýšení pravomoci krajů coby zřizovatelů středních škol, to znamená, že chceme mít možnost projednávat s řediteli plánované počty přijatých žáků, rádi bychom měli příležitost vyjadřovat se k novým kapacitám soukromých středních škol. Dále nám jde o rozvoj kariérového poradenství spojeného s testováním a hodnocením výsledků studia v 5. a 9. třídě základních škol. Chceme podpořit polytechnické vzdělávání s důrazem na duální vzdělávání ve spolupráci s firmami, nově by měl být zaveden předmět zaměřený na techniku,“ vysvětlila Jana Mračková Vildumetzová, předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje, která setkání u kulatého stolu zorganizovala.
Prezident Hospodářské komory ČR (HK ČR) Vladimír Dlouhý řekl, že by se Hospodářská komora chtěla více ztotožnit s tím, co se děje v oblasti středního vzdělávání v krajích. „Chci se přihlásit ke spoluzodpovědnosti zaměstnavatelů za úroveň vzdělávání, zaměstnavatelé by měli mít podíl i na tvorbě vzdělávacích programů. Nabízím co nejužší spolupráci právě s kraji,“ uvedl Vladimír Dlouhý, který také pozval zástupce Asociace krajů ČR na mezinárodní konferenci k učňovskému vzdělávání, již pořádá Evropská aliance učňů právě ve spolupráci s HK ČR. Akce má název „From School To Work“.
Podporu zvýšení pravomocí krajů jako zřizovatelů středních škol vyslovila viceprezidentka Svazu průmyslu a dopravy Milena Jabůrková. „Zvýšení těchto pravomocí, ale i polytechnické vzdělávání chceme dostat i do věcného návrhu školského zákona, včetně oblastí jako je rozvoj internetu věcí, kybernetické bezpečnosti či umělé inteligence,“ vysvětlila a dodala: „V oblasti duálního vzdělávání už je dnes velmi známý projekt v Moravskoslezském kraji, do kterého se zapojila řada škol a firem. Tento projekt by se měl přenést ještě i do dalších krajů.“ Připomněla také příklady dobré praxe, kde už společné aktivity škol a firem dlouhodobě fungují, například na SPŠ Ostrov v Karlovarském kraji.
Předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík apeloval na aktéry setkání, aby se změny ve vzdělávacích programech a revize vzdělávacího rámce velmi důsledně komunikovaly s pedagogickou veřejností. V případě, že by se zaváděly nové předměty zaměřené na brannou výchovu či techniku, by měli mít pedagogové možnost se k věci vyjádřit. Zároveň podpořil snahy zúčastněných o zvýšení kvality středního školství.
Ve společné diskusi shrnul kromě jiného hejtman Moravskoslezského kraje a gestor Komise pro školství Asociace krajů ČR Ivo Vondrák závěry, na kterých se komise shodla v oblasti zvýšení kvality vzdělávání během svého posledního zasedání. „Přišli jsme s návrhy řešení, které zahrnují zaprvé potřebu cílit na nekvalitní školy. V tomto ohledu by ministerstvo školství mělo začít konat a i na základě údajů České školní inspekce vymazat soukromé školy, které nesplňují parametry kvalitního vzdělávání. Dále jde o průběžné ověřování vzdělávacích výsledků žáků a jejich následné vyhodnocování. Důraz klademe také na kariérové poradenství a testování studijních předpokladů. Nutné je rovněž zavedení duálního vzdělávání. Všechny návrhy řešení je třeba co nejrychleji zavést do života,“ zdůraznil Ivo Vondrák. Hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová na to reagovala tím, že ze sítě středních škol by měly být vymazány nejen nekvalitní soukromé, ale i veřejné školy. A v této věci by mělo s kraji především spolupracovat ministerstvo školství. „Chtěla bych také požádat ministerstvo školství, aby měly kraje k dispozici veškerá data k plánovaným záměrům a změnám,“ doplnila.
V závěru jednání u kulatého stolu došlo k podpisu memoranda, v němž signatáři deklarovali společné cíle pro rozvoj středního školství. Memorandum zahrnuje mimo jiné i to, aby se kapacity otevíraných tříd středních škol vyvíjely podle predikcí potřeb trhu práce, dále aby se v rámci přijímacího řízení na střední školy nastavilo 2. kolo přijímacího řízení na dvě přihlášky, nikoliv na neomezený počet, jako tomu bylo dosud. Zvláštní podporu by pak měla mít kvalitní výuka matematiky, mimo jiné prostřednictvím přípravy a realizace kampaně "2020 - rok na podporu matematiky". (akcr)
Hejtman: | Mgr. Jiří Zimola, ČSSD |
---|---|
Krajské město: | České Budějovice |
Rozloha: | 10 056 km2 |
Počet obyvatel: | 637 460 |
Hustota zalidnění: | 63 obyvatel/km2 |
NUTS: | Jihozápad |
Radní: | Lucie Kozlová (ANO), Jan Kubík (ANO), Jaromír Slíva (ČSSD), Ivana Stráská (ČSSD), Pavel Hroch (Jihočeši 2012), Jaromír Novák (ČSSD), Miroslav Joch (ČSSD), Petr Kalina (ANO), František Konečný (ANO) |
Koalice: | ČSSD a KSČM |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 17 |
Počet členů rady: | 11 |
Počet členů zastupitelstva: | 55 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.