V Liberci se dnes konalo jednání Asociace krajů, na které dorazili dokonce dva ministři Sobotkovy vlády. O dotacích a čerpání na regionální projekty v nadcházejícím programovacím období jednali krajští lídři s ministryní pro místní rozvoj Karlou Šlechtovou. O penězích na podporu krajských silnic pak s ministrem dopravy Antonínem Prachařem. A výsledky obou jednání si hejtmani pochvalovali.
Na tiskové konferenci po jednání s ministryní Karlou Šlechtovou hejtmani ocenili především úroveň komunikace. Ta se podle nich od dob Nečasovy vlády obrovsky zlepšila. Podle šéfa AKČR Michala Haška se kraje společně s ministerstvem v současnosti snaží co nejlépe nastavit čerpání evropských peněz v příštím programovacím období. „Pro nás je nejdůležitější Integrovaný regionální operační program. To bude místo, kde můžeme z pohledu regionů čerpat evropské fondy na všechny významné projekty, které chceme v příštích sedmi letech realizovat,“ řekl předseda AKČR Michal Hašek. Hejtmani ocenili i zaváděný systém stálých Regionálních konferencí, kterým by se podle všeho mohly inspirovat i některé jiné země.
Ministryně potvrdila, že jsou pro ní kraje velmi důležitým partnerem a že s nimi chce i nadále intenzivně jednat. „Byla bych velice ráda, kdyby se nám podařilo do budoucího období, respektive do toho které začalo v lednu 2014, eliminovat veškeré ztráty v rámci čerpání.“ Zároveň ale šéfka rezortu přiznala, že to rozhodně nebude jednoduché a že problémy kvůli zpoždění skutečně hrozí. „Evropská komise přišla pozdě se svými nařízeními a to je ten hlavní důvod, proč se zatím neotevřely žádné výzvy,“ uvedla s tím, že první příležitost pro žadatele by mohla nastat v březnu příštího roku. Podle hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického, který má v radě AKČR na starost právě dotace, se ale nic dramatického neděje. „V úvodních letech předchozích programovacích obdobích bylo čerpání doslova tragické a v tomto směru si myslím, že jde spíš o jakési fázové zpoždění. Dnes čerpáme velmi dramaticky staré období, nové se rozjíždí a já jsem přesvědčen, že se vše rozjede tak, jak má.“
Velmi dobré zprávy měl pro hejtmany i ministr dopravy Antonín Prachař. Ten krajům slíbil několik miliard korun na havarijní opravy silnic nižších tříd. O poměru peněz pro jednotlivé regiony rozhodne délka silniční sítě na jejich území. Celková suma, kterou si regiony rozdělí, bude známá v příštích čtrnácti dnech. Hejtmani prý operují se třemi variantami – dvěma, třemi a pěti miliardami korun. „Je to poprvé, co vláda přistupuje k takto masivní podpoře krajských silnic,“ prohlásil Michal Hašek a dodal, že kraje zpracovaly zásobník projektů, které mohou být realizovány od roku 2015. „V tuto chvíli je v krajích připraveno 617 projektů na silnicích druhé a třetí třídy v celkových nákladech přes 6,5 miliardy.“ Ministr Antonín Prachař potvrdil, že ministerstvo u daných projektů nebude vyžadovat žádné kofinancování. „Definitivní verze metodického pokynu by měla být hotová do desátého listopadu,“ řekl s tím, že to je také datum, po kterém už budou moci kraje posílat na ministerstvo žádosti o podporu svých projektů.
Filip Appl
Hejtman: | Bohumil Šimek (ANO) |
---|---|
Krajské město: | Brno |
Rozloha: | 7197 km2 |
Počet obyvatel: | 1193930 |
Hustota zalidnění: | 157 obyvatel/km2 |
NUTS: | Jihovýchod |
Radní: | Roman Hanák (ČSSD), Taťána Malá (ANO), Marek Šlapal (ČSSD), Jan Vitula (TOP 09), Martin Maleček (Starostové pro Jižní Moravu), Jana Pejchalová (ANO), Miroslav Kubásek (ANO), Petr Hýbler (ANO), Tomáš Soukal (ČSSD), Igor Chlup (ČSSD) |
Koalice: | ČSSD a KDU-ČSL |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 21 |
Počet členů rady: | 11 |
Počet členů zastupitelstva: | 65 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.