Evropské dotace, vlastní rozpočet i Státní fond dopravní infrastruktury – Jihomoravský kraj maximálně využívá všechny zdroje pro opravy silnic II. a III. tříd, které má ve správě. Jen na letošek naplánoval stavební akce za víc než 1,5 miliardy korun. V příštích letech by navíc rád dosáhl na další více než dvě miliardy z evropských fondů. Program výstavby, rekonstrukcí a oprav na svém dnešním zasedání schválili radní Jihomoravského kraje.
„Jihomoravský kraj je dlouhodobě na špici mezi regiony v čerpání evropských dotací na opravy silniční infrastruktury. Jen letos budou stavbaři pracovat na devatenácti projektech, pro které se nám podařilo získat financování z první a dvaačtyřicáté výzvy Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Dokončeny musí být letos v říjnu a celkové náklady podle odhadů přesáhnou 1,3 miliardy korun. Kraj si v roce 2018 na jejich spolufinancování vyhradil v rozpočtu přes čtvrt miliardy,“ popsal náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Roman Hanák s tím, že mezi největší letošní projekty dotované z IROP patří například dokončení opravy přibližně šestikilometrového úseku silnice II/379 mezi Deblínem a Tišnovem nebo rekonstrukce průtahů Hrubou Vrbkou, Suchohrdly či Příměticemi.
Kraj by však rád do budoucna získal peníze i z dalších výzev IROP. „Připravujeme k registraci dalších 29 projektů za více než 2,8 miliardy korun,“ doplnil Hanák.
Silničáři by měli letos dokončit také dalších 20 oprav zahájených v loňském roce z rozpočtu Jihomoravského kraje nebo s podporou Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). „A k tomu plánujeme letos start dalších pěti akcí, z nichž se například oprava necelých čtyř kilometrů silnice mezi Újezdem u Brna a Otnicemi protáhne až do roku 2019,“ upřesnil Hanák a doplnil, že kraj pro tyto účely počítá s přibližně 150 miliony korun z vlastního rozpočtu – 75 milionů přitom převede z loňského roku a dalších 75 přidá z rozpočtu letos. „Rozhodnutí již potvrdila krajská rada a musí jej ještě schválit zastupitelé. Každopádně bychom tak zrekonstruovali přes 10 kilometrů silnic a 12 mostů,“ uvedl Hanák.
Kraj pokračuje také v intenzivní projektové přípravě dalších staveb, na kterou má letos v rozpočtu přichystáno 45 milionů korun. „Díky našemu důrazu na přípravu staveb máme teď v zásobnících přichystáno 27 investičních akcí včetně rekonstrukcí 14 mostů v celkovém objemu 612 milionů korun,“ dodal Hanák s tím, že dalších 15 milionů má kraj letos v rozpočtu i na protihluková opatření na silnicích a sanaci nehodových míst vytipovaných ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu. „K tomu bychom letos rádi získali i dotaci ze SFDI na zbudování okružní křižovatky u Mokré-Horákova,“ uzavřel náměstek hejtmana. (jmk)
Hejtman: | Bohumil Šimek (ANO) |
---|---|
Krajské město: | Brno |
Rozloha: | 7197 km2 |
Počet obyvatel: | 1193930 |
Hustota zalidnění: | 157 obyvatel/km2 |
NUTS: | Jihovýchod |
Radní: | Roman Hanák (ČSSD), Taťána Malá (ANO), Marek Šlapal (ČSSD), Jan Vitula (TOP 09), Martin Maleček (Starostové pro Jižní Moravu), Jana Pejchalová (ANO), Miroslav Kubásek (ANO), Petr Hýbler (ANO), Tomáš Soukal (ČSSD), Igor Chlup (ČSSD) |
Koalice: | ČSSD a KDU-ČSL |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 21 |
Počet členů rady: | 11 |
Počet členů zastupitelstva: | 65 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.