Železniční dopravu krajské vedení podporuje částkou 300 milionů korun ročně. Z ní přispívají železničním dopravcům na provoz regionální drážní osobní dopravy tak, aby dostály v závazku veřejné služby. V současnosti na Vysočině připravují projekt optimalizace systému dopravní obslužnosti kraje. Cílem by mělo být posílení páteřní role železnice ve veřejné osobní dopravě. To znamená, že třeba mezi Havlíčkovým Brodem a Jihlavou plánují zavést nové spěšné vlaky, které by tuto trasu zvládly za dvacet minut.
Železniční infrastruktura Kraje Vysočina kromě jindřichohradeckých úzkokolejek, které patří soukromé firmě, je státní. Kraj o svých prioritách na „kolejích“ pravidelně jedná se SŽDC, nyní třeba o zlepšení parametrů na trati Kostelec u Jihlavy – Slavonice. „Ačkoliv je tato trať velmi perspektivní, je pomalá, proto jízdní řád nevypadá tak, jak bychom si představovali. Jednáme o její opravě. V některých dalších regionálních tratích, které se mohou jevit stejně beznadějně, vidíme značně nevyužitý potenciál,“ sdělil Krajským novinám Václav Zikán z odboru dopravy a silničního hospodářství Kraje Vysočina.
Pro Kraj Vysočina je limitujícím, že řada hlavních tratí je na Vysočině jednokolejných s dlouhými rozestupy míst, kde se vlaky mohou míjet. Proto se snaží pracovat na zvýšení kapacity některých tratí. Kraj navíc nemá vlastní systém integrované dopravy. Pouze ve směru od Brna jsou na trati 240 do Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje integrovány železniční stanice Rapotice, Kralice nad Oslavou a Náměšť nad Oslavou, na trati 241 Moravské Budějovice a na trati 251 Věžná, Rožná a Bystřice nad Pernštejnem.
CESTUJÍCÍCH VLAKEM VÝRAZNĚ UBYLO
„Železniční infrastruktura je v kraji dlouhodobě podfinancovaná. Ale skrývá někdy velké rezervy, například v minulém roce bylo po opravách koleje na trati Havlíčkův Brod – Jihlava možné zvýšit rychlost z 80 km/h až na 120 km/h,“ připomněl Václav Zikán. Ten dále dodal, že doufá, že kromě telčské trati budou pokračovat rekonstrukce hlavního tahu Kolín – Havlíčkův Brod – Brno a budou zahájeny revitalizace a elektrizace trati Jihlava – Třebíč – Brno.
Uvnitř Kraje Vysočina v roce 2014 železnice přepravila 2,6 milionu cestujících, což je sice více než v předchozím roce, ale o 30 procent méně než v roce 2005. Velký pokles cestujících se kraji podařilo prý také zastavit nákupem moderních nízkopodlažních a klimatizovaných vlaků RegioSpider.
Krajská síť čítá 536 kilometrů tratí a obsluhuje 142 stanic a zastávek. České dráhy vypraví na Vysočině v pracovní dny v průměru 382 regionálních spojů, o sobotách 244 a nedělích 238, což představuje v průměru 338 vlaků denně. Celkem za rok ujedou 3 913 milionů vlakových kilometrů.
V regionu chtějí dále pokračovat v obnově vozidlového parku, ale také v optimalizaci jízdních řádů. Především od toho si na Vysočině slibují opětovný nárůst cestujících. Mezi lyžaři i cyklisty je pak velmi oblíbený víkendový spěšný vlak Pernštejn vedený po staré tišnovské trati z Brna do Žďáru nad Sázavou přes Bystřici nad Pernštejnem a zpět. Lukáš Zitka
Hejtman: | Jiří Běhounek (ČSSD) |
---|---|
Krajské město: | Jihlava |
Rozloha: | 6796 km2 |
Počet obyvatel: | 515864 |
Hustota zalidnění: | 76 obyvatel/km2 |
NUTS: | Jihovýchod |
Radní: | Pavel Franěk (ANO), Vladimír Novotný (ČSSD), Jana Fischerová (ODS), Pavel Pacal (Starostové), Josef Pavlík (ANO), Jana Fialová (ČSSD), Jan Hyliš (ČSSD), Martin Hyský (ČSSD) |
Koalice: | ČSSD s podporou KSČM |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 15 |
Počet členů rady: | 9 |
Počet členů zastupitelstva: | 45 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.