V oblasti veřejné dopravy zažil Královéhradecký kraj nelehký začátek roku. Nespokojenost řidičů autobusů s délkou pracovní doby a nízkými platy vygradovala do situace, kdy byla stávka téměř na spadnutí. Vše způsobil tendr vypsaný krajem na poskytovatele veřejné dopravy v regionu. V půlce ledna kraj ohlásil dohodu s odboráři. Hlavními změnami v podmínkách tendru jsou deklarace nepodkročitelné mzdy ze strany dopravců, stoprocentní valorizace mezd a odstranění stropu na jednotlivé položky.
Kvůli změnám v tendru se vypsání výběrového řízení na poskytovatele veřejné dopravy v regionu přesunulo na duben letošního roku. Odhlasované změny jsou naše maximum, co můžeme udělat v mezích zákona. Z mého pohledu byl kompromis ze strany kraje dodržen,“ komentoval rozhodnutí hejtman Lubomír Franc. Ten dále po lednové schůzce se svým stranickým kolegou a premiérem Bohuslavem Sobotkou hledal další možné řešení sporu. Podle něj se oba shodli na tom, že by se v této oblasti měl změnit i přístup státu. „Potvrdili jsme si, že problém s odměňováním řidičů ve veřejné autobusové dopravě nevyřeší Královéhradecký kraj sám. Je potřeba hledat řešení na celostátní úrovni. Zdůraznil, že rozhodnutí je plně v naší kompetenci a odpovědnosti a že musíme postupovat dle zákona. Také uvedl, že ani případná stávka hledání celorepublikového řešení neurychlí,“ řekl po jednání s premiérem hejtman.
NÁRŮST DOTACÍ
Královéhradecký kraj dokončil optimalizaci veřejné dopravy v červnu 2010. Od té doby se oblast dopravní obslužnosti příliš neměnila. Pouze v loňském roce zahrnul kraj komerční spoje v úseku Broumov – Náchod – HK do dotované dopravní obslužnosti. Kraj v současnosti vydává na dopravu okolo 370 milionů korun ročně. „Prostředky na autobusovou dopravu jsou v posledních třech letech téměř konstantní, asi 295 – 297 milionů korun. V roce 2012 došlo ke skokovému, z 265 na 300 milionů korun, zvýšení z několika důvodů. Došlo ke zrušení zálohových plateb dopravcům v roce 2012, dopravci obdrželi příplatek na zvýšené ceny pohonných hmot a došlo ke zvýšení poplatků za Terminál HD v Hradci Králové,“ doplnil náměstek Karel Janeček. Cena za jeden ujetý kilometr veřejné dopravy se v současnosti pohybuje mezi 16 – 18 korunami. V turistické sezoně také kraj platí provoz cyklobusů. Každoročně se náklady na ně pohybují okolo tří milionů korun.
Krajské vedení se nyní bude chtít zaměřit především na předcházení podobné situaci, která se vyskytla v autobusové dopravě na začátku roku. Zároveň však chce výdaje na dopravu držet v současných mezích. Cíle zastupitelů tlumočil Karel Janeček.
„Jedná se především o dlouhodobé zajištění stability dopravní obslužnosti v Královéhradeckém kraji, zachování stávajících výdajů na autobusovou dopravní obslužnost, zlepšení kvality vozového parku, průměrného stáří vozového parku, zlepšení služeb poskytovaných dopravci Královéhradeckému kraji, lepší návaznost spojů a informovanost cestujících nebo lepší prezentace kraje a jeho dopravní obslužnosti,“ seznámil Krajské noviny s vizí Královéhradeckého kraje náměstek Karel Janeček. Lukáš Zitka
Hejtman: | Jiří Štěpán (ČSSD) |
---|---|
Krajské město: | Hradec Králové |
Rozloha: | 4756 km2 |
Počet obyvatel: | 560830 |
Hustota zalidnění: | 118 obyvatel/km2 |
NUTS: | Severovýchod |
Radní: | Martin Červíček (ODS), Martina Berdychová (Starostové a Východočeši), Aleš Cabicar (TOP 09), Vladimír Derner (KDU-ČSL), Rudolf Cogan (Starostové a Východočeši), Pavel Hečko (ČSSD), Karel Klíma (KDU-ČSL), Václav Řehoř (ODS) |
Koalice: | ČSSD a KSČM |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 15 |
Počet členů rady: | 9 |
Počet členů zastupitelstva: | 45 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.