V posledních letech se v Moravskoslezském kraji snažili v oblasti dopravní obslužnosti reagovat na vybudování průmyslových zón v Nošovicích a Mošnově. Do obou zavedli autobusové linky podle požadavků jednotlivých zaměstnavatelů. V železniční dopravě pak plánují obnovu vozů, na kterou by měla přispět i Evropská unie.
Nejvýznamnější změnou v železniční dopravě bylo zavedení samostatné linky S4, spojující Bohumín a Ostravu s Letištěm Leoše Janáčka v Mošnově. Provoz na lince zajišťují nová vozidla RegioPanter a jízdní řád bude přizpůsoben potřebám zaměstnanců postupně se rozrůstající průmyslové zóny Mošnov. Se spoluúčastí evropských fondů také kraj připravuje další obnovu vozidel.
Při vybírání dopravců autobusové dopravy se snaží kraj dbát i na ekologičnost nabízených vozů. V loňském roce toto kritérium uplatnil ve výběrových řízeních v Jablunkově a na Třinecku. „Dopravní obslužnost v této oblasti bude z více než osmdesáti procent zajišťována vozidly na CNG. Vozidla na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. Týká se to nejen v současnosti hlavních, běžně sledovaných škodlivin, ale i dalších zdravotně a ekologicky rizikových uhlovodíků. Plynové motory produkují navíc o jeden až dva řády méně emisí pevných částic než motory naftové,“ popsal Krajským novinám náměstek pro dopravu Daniel Havlík. Přechod na vozy na zemní plyn také sníží hluk až o 50 procent.
V letošním roce je na financování drážní dopravy vyčleněno v rozpočtu kraje téměř 900 milionů korun. Na provozování veřejné silniční dopravy je připraveno necelých 600 milionů korun, což je stejný objem jako v upraveném rozpočtu loňského roku. V posledních letech tato částka na dopravní obslužnost rostla.
Protestů řidičů kvůli špatnému odměňování se v kraji nebojí. Na rozdíl od jiných regionů řeší otázku mezd řidičů už zadávací dokumentaci. „Dopravci v předběžném odborném odhadu prokazatelné ztráty na letošní rok kalkulovali s navýšením mezd řidičů, což Moravskoslezský kraj respektoval. Rovněž tak při výběrových řízeních na dopravce, na rozdíl od ostatních krajů, řešíme v zadávací dokumentaci otázku odměňování a růstu platů řidičů autobusů. Proto předpokládáme, že ke stávce řidičů nedojde,“ myslí si Daniel Havlík.
ROZŠÍŘENÍ TARIFU
V letošním roce autobusoví dopravci ve svých předběžných odhadech počítají s cenou v rozmezí mezi 30 až 35 korun za kilometr. Kraj společně s dopravci chce ještě více zefektivnit hromadnou dopravu, vzájemnou provázanost a zvýšit komfort cestujících. V Integrované dopravě ODIS v celém kraji chtějí nově využít moderních odbavovacích systémů na bezkontaktním principu. Významným milníkem bude také rozšíření tarifu ODIS na železnici. Od prosincových změn v jízdních řádech je možno využít pro cestování vlaky bezkontaktní čipovou kartu ODISka i pro jednotlivé jízdné REGION. To je zatím možné jen mezi stanicí Český Těšín a zastávkou Mosty u Jablunkova zastávka. Postupně by se však měl projekt rozšířit na celou železniční síť ODIS. Lukáš Zitka
Hejtman: | Ivo Vondrák (ANO) |
---|---|
Krajské město: | Ostrava |
Rozloha: | 5427 km2 |
Počet obyvatel: | 1259791 |
Hustota zalidnění: | 230 obyvatel/km2 |
NUTS: | Moravskoslezsko |
Radní: | Lukáš Curylo (KDU-ČSL), Jakub Unucka (ODS), Jaroslav Kania (ANO), Martin Gebauer (ANO), Jan Krkoška (ANO), Jarmila Uvírová (ANO), Stanislav Folwarczny (ODS), Jiří Navrátil (KDU-ČSL), Vít Slováček (KDU-ČSL), Radomíra Vlčková (ANO) |
Koalice: | ČSSD a KSČM |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 22 |
Počet členů rady: | 11 |
Počet členů zastupitelstva: | 65 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.