Na opravy silnic II. a III. třídy, tedy ve prospěch široké veřejnosti, chtějí kraje využít 420 milionů korun, které vláda slíbila uvolnit z rozpočtové rezervy v kontextu se zvýšením mezd řidičů. Finance na výplaty šoférů totiž kraje už zpravidla uvolnily ze svých rozpočtů. Předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová to řekla po dnešním jednání s premiérem. Dodala, že krok Bohuslava Sobotky vítá, připomíná však, že k němu mohlo dojít už daleko dříve než v předvečer stávky řidičů. Kraje dlouhodobě upozorňovaly, že pro správnou realizaci vládního nařízení o zvýšení mezd řidičů potřebují spolupráci státu, a to po stránce metodické, finanční i kontrolní.
„Už v únoru jsme premiérovi navrhli kompromis. A to, že zvýšení mezd řidičů autobusů pokryjeme z krajských rozpočtů a vláda nám - jako kompenzaci těchto nákladů - přidá peníze na opravy silnic II. a III. třídy. To se však bohužel nestalo,“říkápředsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová a dodává: „Kraje se dnes znovu shodly, že peníze, které by měly jako kompenzaci nákladů v souvislosti se mzdami řidičů dostat, využijí na rekonstrukci krajských komunikací. Vládě chceme předložit dodatky krajských smluv s dopravci včetně konkrétního návrhu na rozdělení 420 milionů korun. Premiér nás dnes také ubezpečil, že oblastní inspektoráty už provedly kontroly dopravců. To jsme rovněž požadovaly, protože kraje nemohou přímo ovlivnit, zda se řidičům zvýšily mzdy. Smlouvy mají uzavřené s dopravci, kterým poukazují peníze.“
Ve spolupráci s vládou má Asociace krajů ČR připravit materiál na květnové jednání ministrů, které rozhodne o rozdělení financí z rozpočtové rezervy. V otázce zvýšení mezd řidičů autobusů bohužel i nadále panuje mnoho právních nejistot. Hejtmani věří, že jim stát v kontextu s jeho nařízením poskytne potřebnou součinnost, aby byly nejasnosti odstraněny.
Kraje už dříve uvedly, že zvýšení mezd řidičů autobusů jako takové nezpochybňují. Zastávají názor, že za kvalitní práci mají lidé dostat dobře zaplaceno. Čtvrteční stávka mimo jiné ukázala, že se mzdami nejsou spokojeni ani řidiči městské hromadné dopravy, stávkovali například v České Lípě. Dá se tedy čekat, že i města a obce budou požadovat finance na zvýšení mezd řidičů autobusů. (akcr)
Hejtman: | Ivo Vondrák (ANO) |
---|---|
Krajské město: | Ostrava |
Rozloha: | 5427 km2 |
Počet obyvatel: | 1259791 |
Hustota zalidnění: | 230 obyvatel/km2 |
NUTS: | Moravskoslezsko |
Radní: | Lukáš Curylo (KDU-ČSL), Jakub Unucka (ODS), Jaroslav Kania (ANO), Martin Gebauer (ANO), Jan Krkoška (ANO), Jarmila Uvírová (ANO), Stanislav Folwarczny (ODS), Jiří Navrátil (KDU-ČSL), Vít Slováček (KDU-ČSL), Radomíra Vlčková (ANO) |
Koalice: | ČSSD a KSČM |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 22 |
Počet členů rady: | 11 |
Počet členů zastupitelstva: | 65 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.