Je tomu několik měsíců, co z ministerstva dopravy přišla dobrá zpráva, že kraje dostanou v letošním roce od Státního fondu dopravní infrastruktury miliardy na obnovu silnic druhých a třetích tříd. Zprvu to vypadalo, že s tím nebude žádný zásadní problém, ale situace je nakonec trochu jiná. Co celý proces zdrželo a kdy najdou připravené peníze první využití?
Když v září loňského roku tehdejší ministr dopravy Antonín Prachař oznamoval, že stát přispěje krajům na opravy silnic druhé a třetí třídy, hejtmani vyjadřovali maximální spokojenost. Ostatně jde o první takový krok od vzniku krajů a podle všeho by se mohl opakovat i v příštích letech. Jenže přes optimistické proklamace se letos ukázalo, že to nejde tak hladce, jak si obě strany – kraje i vláda – představovaly. Ačkoliv kraje skutečně požádaly o 4,8 miliardy na opravy a připravily příslušné projekty, čerpání peněz nenastalo. Zpočátku se totiž o dotace podle ministra dopravy dana Ťoka přihlásily pouze dva kraje – Středočeský a Liberecký. Kde se stala chyba? Může za to prý hlavně složitá administrativa. Kraje navíc poukazují na to, že dostaly od ministerstva oficiální potvrzení o dotaci příliš pozdě. Čekalo se prý na potvrzení, kolik peněz nakonec budou mít k dispozici.
O pár týdnů později navíc přišel další problém. Ministr financí vyjádřil na schůzce s hejtmany nespokojenost s tím, že na rozdělování dotací nedohlíží zástupce ministerstva dopravy. „Já jsem akorát požadoval, že když budou nakupovat dodavatelské služby na opravu silnic, abychom byli u toho a přesvědčili se, že to dělají efektivně a transparentně,“ řekl šéf hnutí ANO a ministr financí Andrej Babiš po setkání. Šéf Asociace krajů Michal Hašek následně na sociálních sítích uvedl, že celý konflikt způsobil ministr dopravy Dan Ťok. Právě on prý nezajistil, aby v podmínkách SFDI na financování oprav krajských silnic byla i účast zástupce Ministerstva dopravy ve výběrové komisi na výběr zhotovitele, což lidově řečeno namíchlo ministra financí. „Jak byl naštvaný, začal si plést SFDI a SŽDC, asi podle hesla nejlepší obrana je útok,“ napsal na adresu Andreje Babiše Hašek a ironicky dodal, že se kraje těší na reciproční transparentnost výběrových komisí MF ČR obohacené o zástupce krajů.
V současnosti už se zdá, že je celý spor zahlazen a že může konečně začít čerpání peněz. „Dnes jsme obdrželi informaci o tom, že není problém s projekty a že naopak je převis z hlediska poptávky krajů,“ informoval Sobotka na brífinku po jednání s Asociací krajů v závěru března. V první vlně půjdou peníze pěti krajům. Například ten Olomoucký získá 280 milionů korun. „Jsem rád, že naše projekty byly připraveny tak, že patříme hned v první vlně schvalování financí mezi pět úspěšných krajů. Máme nachystaný seznam 19 projektů a s některými opravami začneme již v dubnu,“ prohlásil hejtman Jiří Rozbořil. Projekty ale budou realizovány po celý rok. A v některých krajích to bude i díky státním prostředkům rok opravdu rekordní. Například v Jihočeském kraji budou opravovat silnice za 1,6 miliardy. K modernizaci 141 úseků silnic v délce 421 kilometrů využije kraj finanční prostředky z ROP NUTS II Jihozápad ve výši kolem 1,1 miliardy korun. Na dalších 26 úseků o délce 89 kilometrů pak půjdou právě peníze ze SFDI ve výši zhruba 275 milionů korun.
Filip Appl
Hejtman: | Oto Košta (ANO) |
---|---|
Krajské město: | Olomouc |
Rozloha: | 5267 km2 |
Počet obyvatel: | 641681 |
Hustota zalidnění: | 121 obyvatel/km2 |
NUTS: | Střední Morava |
Radní: | Jiří Zemánek (ČSSD), Jan Zahradníček (ANO), Dalibor Horák (ODS), František Jura (ANO), Ladislav Hynek (ČSSD), Pavel Šoltys (ČSSD), Milan Klimeš (ANO), Ladislav Okleštěk (ANO), Petr Vrána (ANO), Ivo Mareš (ODS) |
Koalice: | ČSSD a KSČM |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 13 |
Počet členů rady: | 11 |
Počet členů zastupitelstva: | 55 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.