Stav železniční sítě není optimální, zní z Olomouce

logo olomouckeho krajeŽeleznice tvoří páteř dopravního systému Olomouckého kraje především tam, kde má kratší nebo srovnatelné cestovní doby s individuální dopravou. Pravidelnou taktovou dopravu skládají v regionu s ohledem na specifické požadavky cestujících na dojížďku do zaměstnání a škol. Sestavením dlouhých linek (například Šumperk – Nezamyslice) se snaží dosáhnout vysoké efektivity ve využití vozidel a spolehlivějšího spojení. Železnici považují za ideální pro dojížďku na delší vzdálenosti.

V kraji se často potýkají s problémy při řízení provozu na hlavních koridorových tratích. „Intenzivní provoz na koridorových tratích je pro nás problematický. Naše regionální vlaky jsou předjížděny zpožděnými dálkovými vlaky v nevhodných stanicích. Často také dochází k přenosu zpoždění z vlaků dálkové dopravy na regionální vlaky, což destabilizuje naši nabídku, komplikuje dojížďku do zaměstnání, do škol, narušeny jsou i přestupní vazby dále po trase na vlaky nebo autobusy,“ vysvětlil Krajským novinám náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Alois Mačák.

Přesto si počet cestujících, kteří využívají železniční dopravu v regionu, v Olomouckém kraji pochvalují. Olomoucké hlavní nádraží patří k jednomu z nejvíce vytížených v České republice, denně jím projdou desítky tisíc cestujících. Množství přepravených lidí je velmi závislé především na dodržování jízdního řádu, což se díky přestavbě uzlu Olomouc v poslední době vůbec nedařilo. Důsledkem byl dočasný pokles cestujících v regionálních vlacích na tratích kolem Olomouce. České dráhy vypraví v pracovní dny průměrně 581 osobních a spěšných vlaků, v sobotu 443 a v neděli 435. Celková délka železniční sítě v kraji je 578 kilometrů a cestující můžou využívat celkem 160 stanic a zastávek.

U stavu sítě železnic v regionu cítí vedení kraje rezervy. „S parametry koridorových tratí jsme vcelku spokojeni, ale u ostatních tratí vidíme nedostatky v podobě zanedbané údržby. Vnímáme také pomalou přípravu projektů,“ řekl Alois Mačák. Na kraji díky vytvořené a schválené systémové koncepci Generel veřejné osobní dopravy v Olomouckém kraji s vazbou na Dopravní plán a související Střednědobou strategii činností KIDSOK, a rovněž spoluprací se SŽDC putují do kraje investice v odhadované výši 15 miliard korun.

V příštím roce také bude pokračovat rekonstrukce olomouckého hlavního nádraží a s ní též rozsáhlé výluky. Bude probíhat modernizace nástupišť, kolejí, zhlaví, trolejového vedení a zabezpečovacího zařízení. Práce by měli dělníci ukončit někdy v létě nebo na podzim příštího roku.

SPECIÁLNÍ VLAKY PRO TURISTY NEJSOU

Speciální vlaky pro cyklisty nebo lyžaře kraj neobjednává, přeprava sportovních potřeb je prý standardem v běžných vlacích. Kraj ale podporuje turistický ruch objednávkou víkendových a sezónních vlaků. Například na trase Litovel – Mladeč nebo sezónními a víkendovými spoji na Jesenicku. Snaží se též zajišťovat obsluhu regionů kompaktně tak, aby celková nabídka byla pro cestující (i turisty) pochopitelná a využitelná. Například na Jesenicku se kraji osvědčila stabilita nabídky a spolupráce vlaků a autobusů. Počet cestujících ve vlacích na Jesenicku v sezóně už několik let stoupá. Lukáš Zitka

Olomoucký kraj

logo olomouckeho kraje

Hejtman:  Oto Košta (ANO)
Krajské město: Olomouc
Rozloha: 5267 km2
Počet obyvatel: 641681
Hustota zalidnění: 121 obyvatel/km2
NUTS: Střední Morava
Radní: Jiří Zemánek (ČSSD), Jan Zahradníček (ANO), Dalibor Horák (ODS), František Jura (ANO), Ladislav Hynek (ČSSD), Pavel Šoltys (ČSSD), Milan Klimeš (ANO), Ladislav Okleštěk (ANO), Petr Vrána (ANO), Ivo Mareš (ODS)
Koalice: ČSSD a KSČM
Počet obcí s rozšířenou působností: 13
Počet členů rady: 11
Počet členů zastupitelstva: 55

Nepřehlédněte

„V civilizované zemi rozhodují o regionálních záležitostech nikoliv jmenovaní úředníci jako za císaře pána ale zvolená samospráva,“

říká v rozhovoru k patnácti letům krajů hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

netolickyČeské a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.

Krajské noviny na Facebooku

Redakce

Krajské noviny Evropské vydavatelství, s. r. o.
kancelářská budova P8, č.p. 80
533 53 Pardubice – Semtín
redakce@evropskevydavatelstvi.cz
telefony: 466 611 139, 777 100 388
© 2024 Krajské noviny

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Akceptuji