Železnice tvoří páteř dopravního systému Olomouckého kraje především tam, kde má kratší nebo srovnatelné cestovní doby s individuální dopravou. Pravidelnou taktovou dopravu skládají v regionu s ohledem na specifické požadavky cestujících na dojížďku do zaměstnání a škol. Sestavením dlouhých linek (například Šumperk – Nezamyslice) se snaží dosáhnout vysoké efektivity ve využití vozidel a spolehlivějšího spojení. Železnici považují za ideální pro dojížďku na delší vzdálenosti.
V kraji se často potýkají s problémy při řízení provozu na hlavních koridorových tratích. „Intenzivní provoz na koridorových tratích je pro nás problematický. Naše regionální vlaky jsou předjížděny zpožděnými dálkovými vlaky v nevhodných stanicích. Často také dochází k přenosu zpoždění z vlaků dálkové dopravy na regionální vlaky, což destabilizuje naši nabídku, komplikuje dojížďku do zaměstnání, do škol, narušeny jsou i přestupní vazby dále po trase na vlaky nebo autobusy,“ vysvětlil Krajským novinám náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Alois Mačák.
Přesto si počet cestujících, kteří využívají železniční dopravu v regionu, v Olomouckém kraji pochvalují. Olomoucké hlavní nádraží patří k jednomu z nejvíce vytížených v České republice, denně jím projdou desítky tisíc cestujících. Množství přepravených lidí je velmi závislé především na dodržování jízdního řádu, což se díky přestavbě uzlu Olomouc v poslední době vůbec nedařilo. Důsledkem byl dočasný pokles cestujících v regionálních vlacích na tratích kolem Olomouce. České dráhy vypraví v pracovní dny průměrně 581 osobních a spěšných vlaků, v sobotu 443 a v neděli 435. Celková délka železniční sítě v kraji je 578 kilometrů a cestující můžou využívat celkem 160 stanic a zastávek.
U stavu sítě železnic v regionu cítí vedení kraje rezervy. „S parametry koridorových tratí jsme vcelku spokojeni, ale u ostatních tratí vidíme nedostatky v podobě zanedbané údržby. Vnímáme také pomalou přípravu projektů,“ řekl Alois Mačák. Na kraji díky vytvořené a schválené systémové koncepci Generel veřejné osobní dopravy v Olomouckém kraji s vazbou na Dopravní plán a související Střednědobou strategii činností KIDSOK, a rovněž spoluprací se SŽDC putují do kraje investice v odhadované výši 15 miliard korun.
V příštím roce také bude pokračovat rekonstrukce olomouckého hlavního nádraží a s ní též rozsáhlé výluky. Bude probíhat modernizace nástupišť, kolejí, zhlaví, trolejového vedení a zabezpečovacího zařízení. Práce by měli dělníci ukončit někdy v létě nebo na podzim příštího roku.
SPECIÁLNÍ VLAKY PRO TURISTY NEJSOU
Speciální vlaky pro cyklisty nebo lyžaře kraj neobjednává, přeprava sportovních potřeb je prý standardem v běžných vlacích. Kraj ale podporuje turistický ruch objednávkou víkendových a sezónních vlaků. Například na trase Litovel – Mladeč nebo sezónními a víkendovými spoji na Jesenicku. Snaží se též zajišťovat obsluhu regionů kompaktně tak, aby celková nabídka byla pro cestující (i turisty) pochopitelná a využitelná. Například na Jesenicku se kraji osvědčila stabilita nabídky a spolupráce vlaků a autobusů. Počet cestujících ve vlacích na Jesenicku v sezóně už několik let stoupá. Lukáš Zitka
Hejtman: | Oto Košta (ANO) |
---|---|
Krajské město: | Olomouc |
Rozloha: | 5267 km2 |
Počet obyvatel: | 641681 |
Hustota zalidnění: | 121 obyvatel/km2 |
NUTS: | Střední Morava |
Radní: | Jiří Zemánek (ČSSD), Jan Zahradníček (ANO), Dalibor Horák (ODS), František Jura (ANO), Ladislav Hynek (ČSSD), Pavel Šoltys (ČSSD), Milan Klimeš (ANO), Ladislav Okleštěk (ANO), Petr Vrána (ANO), Ivo Mareš (ODS) |
Koalice: | ČSSD a KSČM |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 13 |
Počet členů rady: | 11 |
Počet členů zastupitelstva: | 55 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.