Řidiči linkových autobusů v celé republice mají 6. dubna stávkovat. K tomu je vyzvaly dopravní odbory. Hejtmani právo na stávku nezpochybňují a situaci chápou. Sami mají informace o tom, že dopravci v některých případech mzdy řidičů reálně nezvýšili, a to i přes to, že peníze od krajů dostali. I když by představitelé regionů rádi pracovníkům dopravních firem pomohli, nemají právo vstupovat do vztahu zaměstnavatel - zaměstnanec. Kraje mají smlouvy uzavřené s dopravci, nikoliv s řidiči. Upozorňují tak, že dopravci musí i v den stávky zajistit, aby se lidé dostali do práce. Jinak by porušili platné dohody. Aktuální situaci s linkovými autobusy regiony průběžně řeší, dnes se například schází dopravní komise rady Asociace krajů ČR.
„Věříme, že dopravci v souladu s uzavřenými smlouvami zajistí v den stávky náhradní dopravu tak, aby se lidé dostali do práce. Občané se nesmí stát obětí nepromyšlených vládních nařízení,“ říká předsedkyně rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová a dodává: „Nařízení o zvýšení mezd řidičů, které na základě návrhu premiéra Bohuslava Sobotky schválila vláda, je velmi nešťastné, trochu ve stylu „drbání se pravou rukou za levým uchem“. Kraje mají zvýšit mzdy řidičů, smlouvy ale mají uzavřené s dopravci a do vztahů dopravci - řidiči vstupovat nemohou. Navíc jsme na zvýšení mezd nedostali od vlády ani korunu, i když to premiér dříve slíbil. A kabinet nám nepomohl ani s kontrolami dopravců, i když to rovněž dříve slíbil. Přesto kraje plní, co měly a otázkou tak je, proti komu chtějí řidiči autobusů stávkovat.“
Řidiči, kterým se podle vládního nařízení mají mzdy zvýšit, nejsou zaměstnanci krajů. Kraje tedy proto, aby právní předpis naplnily, nejdřív musely změnit smlouvy s dopravci. Musely rovněž řešit financování. Zde sice spoluúčast přislíbila vláda, v praxi k ní ale nedošlo. Proto Asociace krajů ČR nedávno napsala dopis premiérovi Bohuslavu Sobotkovi, v kterém opakovaně apeluje na vládu, aby splnila své sliby.
O zvýšení mezd řidičů autobusů, které mají realizovat kraje, rozhodla vláda. V lednu premiér slíbil, že peníze na vyšší mzdy řidičů autobusů krajům pošle. Kompromisní návrh krajů dát na opravu silnic II. a III. tříd čtyři miliardy korun, které by kompenzovaly náklady regionů na mzdy řidičů, však o měsíc později kabinet odmítl a na krajské komunikace schválil miliardy tři. Ty ale po tuhé zimě na opravy nestačí a silnice tak dnes připomínají tankodromy.
Vláda také v minulosti slíbila, že se Státní úřad inspekce práce (SÚIP), který spadá pod Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV), zaměří v souvislosti se zvýšením mezd řidičů autobusů právě na kontroly dopravců. Později však ministryně práce a sociálních věcí krajům vzkázala, aby se s oblastními inspektoráty začleněnými pod SÚIP domluvily individuálně.
Vyhrocená situace vede k tomu, že v mnoha krajích zvažují, že si založí vlastní dopravní podniky. V regionech také panují důvodné obavy z dalšího zvyšování mezd některým profesím, které vláda zamýšlí. (akcr)
Hejtman: | Oto Košta (ANO) |
---|---|
Krajské město: | Olomouc |
Rozloha: | 5267 km2 |
Počet obyvatel: | 641681 |
Hustota zalidnění: | 121 obyvatel/km2 |
NUTS: | Střední Morava |
Radní: | Jiří Zemánek (ČSSD), Jan Zahradníček (ANO), Dalibor Horák (ODS), František Jura (ANO), Ladislav Hynek (ČSSD), Pavel Šoltys (ČSSD), Milan Klimeš (ANO), Ladislav Okleštěk (ANO), Petr Vrána (ANO), Ivo Mareš (ODS) |
Koalice: | ČSSD a KSČM |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 13 |
Počet členů rady: | 11 |
Počet členů zastupitelstva: | 55 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.