Je tomu několik měsíců, co z ministerstva dopravy přišla dobrá zpráva, že kraje dostanou v letošním roce od Státního fondu dopravní infrastruktury miliardy na obnovu silnic druhých a třetích tříd. Zprvu to vypadalo, že s tím nebude žádný zásadní problém, ale situace je nakonec trochu jiná. Co celý proces zdrželo a kdy najdou připravené peníze první využití?
Když v září loňského roku tehdejší ministr dopravy Antonín Prachař oznamoval, že stát přispěje krajům na opravy silnic druhé a třetí třídy, hejtmani vyjadřovali maximální spokojenost. Ostatně jde o první takový krok od vzniku krajů a podle všeho by se mohl opakovat i v příštích letech. Jenže přes optimistické proklamace se letos ukázalo, že to nejde tak hladce, jak si obě strany – kraje i vláda – představovaly. Ačkoliv kraje skutečně požádaly o 4,8 miliardy na opravy a připravily příslušné projekty, čerpání peněz nenastalo. Zpočátku se totiž o dotace podle ministra dopravy dana Ťoka přihlásily pouze dva kraje – Středočeský a Liberecký. Kde se stala chyba? Může za to prý hlavně složitá administrativa. Kraje navíc poukazují na to, že dostaly od ministerstva oficiální potvrzení o dotaci příliš pozdě. Čekalo se prý na potvrzení, kolik peněz nakonec budou mít k dispozici.
O pár týdnů později navíc přišel další problém. Ministr financí vyjádřil na schůzce s hejtmany nespokojenost s tím, že na rozdělování dotací nedohlíží zástupce ministerstva dopravy. „Já jsem akorát požadoval, že když budou nakupovat dodavatelské služby na opravu silnic, abychom byli u toho a přesvědčili se, že to dělají efektivně a transparentně,“ řekl šéf hnutí ANO a ministr financí Andrej Babiš po setkání. Šéf Asociace krajů Michal Hašek následně na sociálních sítích uvedl, že celý konflikt způsobil ministr dopravy Dan Ťok. Právě on prý nezajistil, aby v podmínkách SFDI na financování oprav krajských silnic byla i účast zástupce Ministerstva dopravy ve výběrové komisi na výběr zhotovitele, což lidově řečeno namíchlo ministra financí. „Jak byl naštvaný, začal si plést SFDI a SŽDC, asi podle hesla nejlepší obrana je útok,“ napsal na adresu Andreje Babiše Hašek a ironicky dodal, že se kraje těší na reciproční transparentnost výběrových komisí MF ČR obohacené o zástupce krajů.
V současnosti už se zdá, že je celý spor zahlazen a že může konečně začít čerpání peněz. „Dnes jsme obdrželi informaci o tom, že není problém s projekty a že naopak je převis z hlediska poptávky krajů,“ informoval Sobotka na brífinku po jednání s Asociací krajů v závěru března. V první vlně půjdou peníze pěti krajům. Například ten Olomoucký získá 280 milionů korun. „Jsem rád, že naše projekty byly připraveny tak, že patříme hned v první vlně schvalování financí mezi pět úspěšných krajů. Máme nachystaný seznam 19 projektů a s některými opravami začneme již v dubnu,“ prohlásil hejtman Jiří Rozbořil. Projekty ale budou realizovány po celý rok. A v některých krajích to bude i díky státním prostředkům rok opravdu rekordní. Například v Jihočeském kraji budou opravovat silnice za 1,6 miliardy. K modernizaci 141 úseků silnic v délce 421 kilometrů využije kraj finanční prostředky z ROP NUTS II Jihozápad ve výši kolem 1,1 miliardy korun. Na dalších 26 úseků o délce 89 kilometrů pak půjdou právě peníze ze SFDI ve výši zhruba 275 milionů korun.
Filip Appl
Hejtman: | Martin Netolický (ČSSD) |
---|---|
Krajské město: | Pardubice |
Rozloha: | 4519 km2 |
Počet obyvatel: | 758548 |
Hustota zalidnění: | 171 obyvatel/km2 |
NUTS: | Severovýchod |
Radní: | Roman Línek (Koalice pro Pardubický kraj), Michal Kortyš (ODS), Bohumil Bernášek (ČSSD), Václav Kroutil (ČSSD), Pavel Šotola (Koalice pro Pardubický kraj), Hana Štěpánová (STAN), Ladislav Valtr (ODS), René Živný (Koalice pro Pardubický kraj) |
Koalice: | ČSSD, KPK a SPOZ |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 15 |
Počet členů rady: | 9 |
Počet členů zastupitelstva: | 45 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.