Úspěšný projekt obnovy silniční zeleně v Pardubickém kraji pokračuje. Tentokrát však krajští silničáři nesázejí nové stromy a keře, ale předávají své zkušenosti kolegům z ostatních krajů a také starostům obcí. Správa a údržba silnic Pardubického kraje totiž připravila seminář „Údržba silniční zeleně“.
V pořadí už druhý seminář společně s krajskou organizací uspořádal její zřizovatel Pardubický kraj, připojilo se také Ministerstvo životního prostředí ČR a Agentura ochrany přírody a krajiny ČR. Záštitu nad seminářem převzali ministr životního prostředí Richard Brabec, hejtman Pardubického kraje Martin Netolický a jeho náměstci Roman Línek a Jaromír Dušek a také primátor města Pardubice Martin Charvát.
„Správa a údržba silnic Pardubického kraje v uplynulých pěti letech zrealizovala hned několik úspěšných projektů, kdy podél krajských silnic zrevitalizovala a vysadila tisíce stromů a keřů. Projekty byly spolufinancovány z evropských zdrojů. Máme díky tomu celou řadu zkušeností jak s vyúčtováním, tak především z praxe a domníváme se, že je dobré o nich diskutovat s příslušnými organizacemi a úřady,“ komentoval důvody konání semináře hejtman Martin Netolický. Na jeho slova navázal náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek. Podle něj je Pardubický kraj průkopníkem v mnoha oblastech. „Zkoušíme tu nové technologie a daří se nám na to úspěšně čerpat i finanční prostředky ze státních a jiných zdrojů. Z našich zkušeností pak čerpají kolegové v jiných krajích nebo dokonce i státní instituce. Svým způsobem jsme průkopníci také v oblasti ochrany životního prostředí a silniční zeleně. Právě tak totiž chápu výsadbu stromů a keřů u našich silnic – pokud ovšem pominu zpříjemnění cesty hezkou krajinou,“ prohlásil Jaromír Dušek.
Předání zkušeností s majetkovou správou a údržbou silniční zeleně v podmínkách Pardubického kraje bylo také hned první prezentací semináře. Své kolegy a další účastníky o realizaci pěti projektů informoval ekolog Správy a údržby silnic Pardubického kraje František Weisbauer. Dotkl se i otázky současné legislativy, která výsadbu často komplikuje. „Ve městech a u silnic je velké množství sítí, které svými ochrannými pásmy zabírají velkou plochu. Ty by bylo možné a v řadě případů velmi vhodné osadit dřevinami. Jenže vlastníci a správci sítí se často brání jakékoliv výsadbě z důvodu možných komplikací při následné rekonstrukci či při řešení případné havárie,“ řekl Weisbauer.
O ochraně dřevin a podmínkách jejich kácení referovali Pavel Chotěbor a Tomáš Staněk z Ministerstva životního prostředí ČR. Pravidla vycházejí ze zákona o ochraně přírody a krajiny. Prezentace se týkala především metodiky jak v této oblasti postupovat. Na toto téma navázal také Jiří Klápště, ředitel odboru obecné ochrany přírody a krajiny Ministerstva životního prostředí. Hovořil také o možnostech finanční podpory péče o doprovodnou zeleň komunikací a o podmínkách čerpání dotací z Operačního programu Životní prostředí. Právě z tohoto programu financovala své projekty i Správa a údržba silnic Pardubického kraje.
„Celkové náklady našich projektů dosáhly výše téměř 47,5 milionů korun, dotace činily asi 33,7 milionu. Čerpali jsme z prioritní osy 6 určené na zlepšování stavu přírody a krajiny, teď je možné čerpat z osy 4 – Ochrana a péče o přírodu a krajinu,“ doplnil toto téma František Weisbauer.
Závěrečným blokem semináře bylo vystoupení zástupců Agentury ochrany přírody a krajiny. Tématem byla jednak spolupráce s touto agenturou, ale také představení tzv. arboristických standardů. Vznikly z kvůli absenci či nedostupnosti kvalitních norem a z potřeby sjednotit pojmy pro významnou část podporovaných činností. Bez těchto standardů často docházelo k nedostatečné komunikaci mezi zainteresovanými subjekty i k neefektivnímu čerpání pojmů pro významnou část podporovaných činností. „A právě optimalizace vztahů mezi majetkovými správci a orgány ochrany přírody byla jedním z cílů semináře. Chtěli jsme upozornit na problémy, vyzvat k určité participaci na jejich řešení i zdůraznit potřebnost dotačních zdrojů na podobné projekty. Údržba silniční vegetace se na první pohled nejeví jako prioritní činnost krajských „súsek“, ale je stejně důležitá jako údržba komunikací a další činnosti, které naše organizace vykonávají,“ shrnul význam semináře ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.
Hejtman: | Martin Netolický (ČSSD) |
---|---|
Krajské město: | Pardubice |
Rozloha: | 4519 km2 |
Počet obyvatel: | 758548 |
Hustota zalidnění: | 171 obyvatel/km2 |
NUTS: | Severovýchod |
Radní: | Roman Línek (Koalice pro Pardubický kraj), Michal Kortyš (ODS), Bohumil Bernášek (ČSSD), Václav Kroutil (ČSSD), Pavel Šotola (Koalice pro Pardubický kraj), Hana Štěpánová (STAN), Ladislav Valtr (ODS), René Živný (Koalice pro Pardubický kraj) |
Koalice: | ČSSD, KPK a SPOZ |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 15 |
Počet členů rady: | 9 |
Počet členů zastupitelstva: | 45 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.