V sousedním Královéhradeckém kraji se začátkem roku bouřili řidiči autobusů kvůli odměnám. Podle vedení Pardubického kraje podobné protesty jejich regionu nehrozí. Hejtman si ale myslí, že dopravci by při jednání mohli být vstřícnější. Náměstek Dušek zase kritizoval dřívější přístup společnosti Oredo, která organizuje chod veřejné dopravy v regionu.
Společnost Oredo vlastní rovným dílem Pardubický a Královéhradecký kraj. V obou regionech organizuje autobusovou a vlakovou dopravu. Díky memorandu z roku 2009 je nastaven jakýsi inflační automat u železniční dopravy. Přestože stagnuje velikost objednávky, už několik let se pohybuje rozsah vlakové dopravy na úrovni zhruba 4,8 milionů vlakových kilometrů, cena mírně stoupá na základě inflačního dodatku, který je právě součástí memoranda. „U autobusové dopravy je cena srovnatelná s plánem roku 2012, přestože skutečnost byla výrazně překročena právě kvůli nekompetentnosti a nekvalitnímu zpracování jízdních řádů ze strany společnosti Oredo. Řekl bych, že v závěru roku jsme docílili takové hodnoty autobusových kilometrů, že plánovaná částka pokryje veškeré náklady spojené s autobusovou dopravou,“ řekl Krajský novinám náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Jaromír Dušek.
V sousedním Královéhradeckém kraji pátého ledna vyjela většina řidičů autobusové dopravy v oranžových nebo žlutých vestách, aby upozornili na špatné platové podmínky linkových šoférů. Hrozili též stávkou. V Pardubickém kraji prý podobná situace nehrozí. „Nemáme obavu, že by v Pardubickém kraji jakékoliv nepokoje nebo nespokojenost řidičů v oblasti odměňování mohly narušit dopravní obsluhu. Máme zkušenost, že těm dopravcům, kterým platíme menší částku ceny dopravního výkonu za jeden ujetý autobusový kilometr, nedělá problém platit řidičům větší mzdu, na rozdíl od těch dopravců, kteří od nás dostávají na kilometr více. Proto tvrdím, že autobusoví dopravci mají prostředků na slušné odměňování řidičů dostatek,“ myslí si Jaromír Dušek. Na kraji také opakovaně jednali se všemi dopravci o tom, jak využít výrazného poklesu cen pohonných hmot právě ve prospěch navýšení mezd řidičů tak, aby k žádným sociálním otřesům nedocházelo. Cena benzínu se snížila zhruba o 1, 50 korun na kilometr.
Jednání s dopravci prý často naráží na nedostatek vstřícnosti zaměstnavatelů v dopravě. „Dlouhodobě komunikujeme s odbory v oblasti dopravy. Komplikace, které se v ní objevují zejména s čekacími dobami a směnami, jsou obrovské. Myslím si ale, že u nás v kraji je situace stabilizovaná, neboť ji řešíme dlouhodobě. Jednotliví dopravci, se kterými jsem jednal, však příliš vstřícní nejsou. Využívají mezer třeba v zákoníku práce. Jednání nejsou jednoduchá a nejsou jen o penězích, ale spíše o vstřícnosti jednotlivých dopravců,“ doplnil Duškova slova hejtman Martin Netolický.
LETIŠTĚ I CYKLOSTEZKY
Pardubický kraj chce v příštích letech investovat i do Letiště Pardubice a do dalšího rozvoje cyklostezek. „Pardubický kraj je spoluvlastníkem pardubického letiště, do kterého v minulosti investoval a stále investuje značné prostředky, což svědčí o tom, že jednou z našich priorit je podpora regionálního letiště ve společnosti EBA. Další prostředky směřujeme do podpory rozvoje cykloturistiky a dopravy cyklistů, tedy budováním cyklostezek i přes hranice našeho kraje ve spolupráci se starosty měst a obcí,“ objasnil Jaromír Dušek. Lukáš Zitka
Hejtman: | Martin Netolický (ČSSD) |
---|---|
Krajské město: | Pardubice |
Rozloha: | 4519 km2 |
Počet obyvatel: | 758548 |
Hustota zalidnění: | 171 obyvatel/km2 |
NUTS: | Severovýchod |
Radní: | Roman Línek (Koalice pro Pardubický kraj), Michal Kortyš (ODS), Bohumil Bernášek (ČSSD), Václav Kroutil (ČSSD), Pavel Šotola (Koalice pro Pardubický kraj), Hana Štěpánová (STAN), Ladislav Valtr (ODS), René Živný (Koalice pro Pardubický kraj) |
Koalice: | ČSSD, KPK a SPOZ |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 15 |
Počet členů rady: | 9 |
Počet členů zastupitelstva: | 45 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.