Peníze od vlády by měly jít do silnic

silniceNa opravy silnic II. a III. třídy, tedy ve prospěch široké veřejnosti, chtějí kraje využít 420 milionů korun, které vláda slíbila uvolnit z rozpočtové rezervy v kontextu se zvýšením mezd řidičů. Finance na výplaty šoférů totiž kraje už zpravidla uvolnily ze svých rozpočtů. Předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová to řekla po dnešním jednání s premiérem. Dodala, že krok Bohuslava Sobotky vítá, připomíná však, že k němu mohlo dojít už daleko dříve než v předvečer stávky řidičů. Kraje dlouhodobě upozorňovaly, že pro správnou realizaci vládního nařízení o zvýšení mezd řidičů potřebují spolupráci státu, a to po stránce metodické, finanční i kontrolní.

 „Už v únoru jsme premiérovi navrhli kompromis. A to, že zvýšení mezd řidičů autobusů pokryjeme z krajských rozpočtů a vláda nám - jako kompenzaci těchto nákladů - přidá peníze na opravy silnic II. a III. třídy. To se však bohužel nestalo,“říkápředsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová a dodává: „Kraje se dnes znovu shodly, že peníze, které by měly jako kompenzaci nákladů v souvislosti se mzdami řidičů dostat, využijí na rekonstrukci krajských komunikací. Vládě chceme předložit dodatky krajských smluv s dopravci včetně konkrétního návrhu na rozdělení 420 milionů korun. Premiér nás dnes také ubezpečil, že oblastní inspektoráty už provedly kontroly dopravců. To jsme rovněž požadovaly, protože kraje nemohou přímo ovlivnit, zda se řidičům zvýšily mzdy. Smlouvy mají uzavřené s dopravci, kterým poukazují peníze.

Ve spolupráci s vládou má Asociace krajů ČR připravit materiál na květnové jednání ministrů, které rozhodne o rozdělení financí z rozpočtové rezervy. V otázce zvýšení mezd řidičů autobusů bohužel i nadále panuje mnoho právních nejistot. Hejtmani věří, že jim stát v kontextu s jeho nařízením poskytne potřebnou součinnost, aby byly nejasnosti odstraněny. 

Kraje už dříve uvedly, že zvýšení mezd řidičů autobusů jako takové nezpochybňují. Zastávají názor, že za kvalitní práci mají lidé dostat dobře zaplaceno. Čtvrteční stávka mimo jiné ukázala, že se mzdami nejsou spokojeni ani řidiči městské hromadné dopravy, stávkovali například v České Lípě. Dá se tedy čekat, že i města a obce budou požadovat finance na zvýšení mezd řidičů autobusů. (akcr)

Pardubický kraj

logo1

Hejtman: Martin Netolický (ČSSD)
Krajské město: Pardubice
Rozloha: 4519 km2
Počet obyvatel: 758548
Hustota zalidnění: 171 obyvatel/km2
NUTS: Severovýchod
Radní: Roman Línek (Koalice pro Pardubický kraj), Michal Kortyš (ODS), Bohumil Bernášek (ČSSD), Václav Kroutil (ČSSD), Pavel Šotola (Koalice pro Pardubický kraj), Hana Štěpánová (STAN), Ladislav Valtr (ODS), René Živný (Koalice pro Pardubický kraj)
Koalice: ČSSD, KPK a SPOZ
Počet obcí s rozšířenou působností: 15
Počet členů rady: 9
Počet členů zastupitelstva: 45

Nepřehlédněte

„V civilizované zemi rozhodují o regionálních záležitostech nikoliv jmenovaní úředníci jako za císaře pána ale zvolená samospráva,“

říká v rozhovoru k patnácti letům krajů hejtman Pardubického kraje Martin Netolický

netolickyČeské a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.

Krajské noviny na Facebooku

Redakce

Krajské noviny Evropské vydavatelství, s. r. o.
kancelářská budova P8, č.p. 80
533 53 Pardubice – Semtín
redakce@evropskevydavatelstvi.cz
telefony: 466 611 139, 777 100 388
© 2024 Krajské noviny

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie.

Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Akceptuji