Asi největší komplikace s výběrem společností, které se budou v regionu starat o sjízdnost silnic prvních tříd byly v Pardubickém kraji. Zdejší Správa a údržba silnic se do soutěže nepřihlásila s tím, že je společností s takzvanou veřejnou podporou. O "jedničky" se nakonec starají společnosti Eurovia a Sovis.
Na doporučení právníků se krajská Správa a údržba silnic do tendru nepřihlásila. Důvody jdou dva. „Do soutěže jsme nešli, protože jsme organizace, která vykazuje takzvanou veřejnou podporu. To znamená, že máme techniku, areály a technologie zakoupené z dotačních veřejných prostředků. Účast v obecné veřejné soutěži by byla protiprávní,“ vysvětluje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec a dodává: „Je tu ještě jedna podmínka, která nám účast znemožnila. Je to fakt, že takzvanou doplňkovou činností k činnosti hlavní můžeme realizovat pouze dvacet procent z celkového objemu výkonu dosaženého hlavní činností. Pokud bychom se do soutěže přihlásili a vyhráli ji, překročili bychom o desítky procent zákonem povolený limit.“
Nad tím, jakým způsobem zatím údržba komunikací probíhá, se zamýšlí hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. "Tři roky jsme jako krajská samospráva stát upozorňovali, že zrušením zavedeného systému, kdy tuto službu v našem kraji zajišťovala Správa a údržba silnic Pardubického kraje, mohou nastat problémy. Stát si trval na svém a zcela změnil systém, který byl dlouhá léta funkční. Bohužel problémy nastaly již při prvním úderu zimy, a proto jsme svolali několik jednání, abychom zajistili, že se situace nebude opakovat," uvedl pro Krajské noviny.
Systém je podle něj nyní nějak nastavený a musí se brát tak, jak je. "Dnes se musíme především bavit o tom, jak nastavit komunikaci mezi všemi subjekty tak, aby to nemělo vliv na údržbu. Ve spolupráci se společnostmi, Ředitelstvím silnic a dálnic ČR a policií musíme pracovat na tom, aby se situace již neopakovala," sdělil.
Společně s policií a silničáři budou vytipovány nejproblematičtější úseky silnic, nad kterými bude uplatňován zvýšený dohled včetně nárůstu objemu posypu. "Přestože to není naše kompetence, cítíme zodpovědnost za stav komunikací a celé silniční sítě v kraji. Přetížené páteřní komunikace musí být v naprosto bezproblémovém a sjízdném stavu a musí být ošetřené jako první. Řidič na cestách v našem kraji nesmí poznat, že při údržbě silnic došlo k jakékoliv změně," dodal hejtman.
V Pardubickém kraji přímým zadáním získala tendr společnost Eurovia a Sovis. Ty v původním klání o osmiletou smlouvu skončily druhé, firmy s nejnižší nabídkou Eltodo a Prostor ale byly vyřazeny. Soutěž proto nyní řeší Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Mezitím silničáři uzavřeli skrze takzvané jednací řízení bez uveřejnění smlouvu s Eurovií. Kontrakt na jeden rok zveřejněný v registru má hodnotu 87 milionů korun. Předpokládaná hodnota v případě tendru na osm let přitom činila zhruba 72 milionů za rok. Zuzana Zlinská
Hejtman: | Martin Netolický (ČSSD) |
---|---|
Krajské město: | Pardubice |
Rozloha: | 4519 km2 |
Počet obyvatel: | 758548 |
Hustota zalidnění: | 171 obyvatel/km2 |
NUTS: | Severovýchod |
Radní: | Roman Línek (Koalice pro Pardubický kraj), Michal Kortyš (ODS), Bohumil Bernášek (ČSSD), Václav Kroutil (ČSSD), Pavel Šotola (Koalice pro Pardubický kraj), Hana Štěpánová (STAN), Ladislav Valtr (ODS), René Živný (Koalice pro Pardubický kraj) |
Koalice: | ČSSD, KPK a SPOZ |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 15 |
Počet členů rady: | 9 |
Počet členů zastupitelstva: | 45 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.