Kraje získají i v roce 2019 požadované finanční prostředky od státu na opravy silnic II. a III. tříd. Dvě miliardy přitom půjdou z programu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), další 2 miliardy dostanou české a moravské regiony z evropských dotací v rámci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP). Po společném jednání s premiérem Andrejem Babišem, ministryní financí Alenou Schillerovou a ministryní pro místní rozvoj Klárou Dostálovou to potvrdila předsedkyně Rady Asociace krajů ČR Jana Mračková Vildumetzová.
„Konečně máme za sebou období vyčkávání, zda peníze od státu dostaneme. Jsme za ně samozřejmě velice rádi, protože můžeme začít naplno s přípravou a realizací oprav silnic II. a III. tříd a mostů na těchto silnicích. Ministryně financí Alena Schillerová přislíbila, že v příštím týdnu předloží materiál vládě. Následně by kraje mohly začít předkládat projekty do programu Státního fondu dopravní infrastruktury, z něhož půjdou celkem 2 miliardy korun,“ vysvětlila Jana Mračková Vildumetzová a dodala: „Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová také v co nejkratším čase otevře novou výzvu v rámci Integrovaného regionálního operačního programu, ze kterého kraje budou moci čerpat finance v objemu dalších 2 miliard na zbývající projekty oprav krajských silnic a mostů.“
Premiér Andrej Babiš připomněl, že kraje letos dostaly od státu v souhrnu o 20 miliard korun navíc, nevyloučil ale, že konkrétně finance na opravy silnic II. a III. tříd dostanou i v příštích letech. „Rozhodnutí státu o tom, že kraje peníze na opravy krajských silnic obdrží, velmi vítáme už proto, že kraje převzaly od státu tyto komunikace ve velice špatném stavu a do jejich oprav vkládají z krajských rozpočtů nemalé peníze, jen v letošním roce je to 8 miliard. Na druhé straně kraje začaly státní peníze na opravy silnic získávat až od roku 2015, od té doby jsme dostali 14, 4 miliardy korun. Nejkomfortnější by pro nás ale samozřejmě bylo systémové řešení, které spočívá v tom, že by se uzákonil postup, na základě kterého by každoročně kraje automaticky dostaly potřebné finanční prostředky ze SFDI,“ uzavřela předsedkyně Asociace krajů ČR.
Kraje se starají celkem o více než 48 600 km silnic II. a III. tříd. Na těchto silnicích je ve správě jednotlivých regionů ještě dohromady téměř 13 tisíc mostů. (akcr)
Hejtman: | Josef Bernard (ČSSD) |
---|---|
Krajské město: | Plzeň |
Rozloha: | 7561 km2 |
Počet obyvatel: | 581175 |
Hustota zalidnění: | 73 obyvatel/km2 |
NUTS: | Jihozápad |
Radní: | Marcela Krejsová (ODS), Ivana Bartošová (Koalice pro Plzeňský kraj), Martin Baxa (ODS), Pavel Čížek (Starostové a Patrioti), Ivo Grüner (ČSSD), Zdeněk Honz (ČSSD), Milena Stárková (ČSSD), Radka Trylčová (ODS) |
Koalice: | ČSSD s KSČM |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 15 |
Počet členů rady: | 9 |
Počet členů zastupitelstva: | 45 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.