Škoda Elektric dobyla Ameriku. Motory, které vyvinuli zdejší odborníci, začínají sloužit v trolejbusech ve Spojených státech amerických. Konkrétně budou sloužit v hromadné dopravě dvou známých a lidnatých měst, a sice v Seattlu a San Franciscu. Obě města si objednala dohromady 201 nových vozidel se škodováckými motory.
O tom, jak vysoká cena zakázky, nechce Škoda Ellektric hovořit. První z nových autobusů začnou jezdit již na konci tohoto léta. „Na základě licence vyrábí v USA námi vyvinuté a provozem odzkoušené motory firma IEC Holden. Ta poté dodává motory výrobci pohonů Vossloh Kiepe, který spolupracuje s finálním dodavatelem trolejbusů, americkou společnosti New Flyer,“ vysvětlil Jaromír Šilhánek, generální ředitel Škody Electric. Zmíněná Vossloh Kiepe je pro Škodovku tradičním západoevropským partnerem se silným postavením nejen na trzích Evropy, ale i severní Ameriky. „Dodávali jsme této společnosti například motory, které slouží ve vozidlech hromadné dopravy ve městech Vancouver, Ženeva či Atény,“ zrekapituloval Jaromír Šilhánek.
PRORAZILI ZNEVÝHODNĚNÍ
Zakázka ukázala, že česká firma je schopná dodávat svoji technologii do USA, kde se výrobci vozidel a jejich součástí potýkají se zákonem zvaným Buy America, jenž zvýhodňuje tamní výrobce. Zákon totiž říká, že pokud jsou na nákup vozidel využity finance z amerického federálního rozpočtu, musí být výrobek z šedesáti procent své hodnoty vyroben z místních komponentů a také musí být ve Spojených státech kompletován. „Výroba motorů pro americké trolejbusy běží podle naší technické dokumentace a odborníci Škody Electric také přímo na místě výroby v USA poskytovali technologickou podporu při zavádění produkce,“ vysvětlil ředitel realizace Škody Electric Václav Růžička. Projekt na dodávku 201 autobusů nemusí však být poslední zakázkou. Projekt inicioval Seattle a podle tamních pravidel se k němu mohou připojit i další města v USA, která provozují veřejnou trolejbusovou dopravu. Jedná se například o Dayton, Boston, či Philadelphii. Projekt tak může dosáhnout až 530 trolejbusů.
Americký trh je pro plzeňskou Škodovku perspektivní. „I s ohledem na právě probíhající projekt vidíme tohle teritorium jako velmi zajímavé a to vedle trolejbusů i v oboru výroby tramvají a příměstských jednotek. Už jednáme o dalších konkrétních projektech,“ dodal Václav Růžička. Jana Bartošová
Hejtman: | Josef Bernard (ČSSD) |
---|---|
Krajské město: | Plzeň |
Rozloha: | 7561 km2 |
Počet obyvatel: | 581175 |
Hustota zalidnění: | 73 obyvatel/km2 |
NUTS: | Jihozápad |
Radní: | Marcela Krejsová (ODS), Ivana Bartošová (Koalice pro Plzeňský kraj), Martin Baxa (ODS), Pavel Čížek (Starostové a Patrioti), Ivo Grüner (ČSSD), Zdeněk Honz (ČSSD), Milena Stárková (ČSSD), Radka Trylčová (ODS) |
Koalice: | ČSSD s KSČM |
Počet obcí s rozšířenou působností: | 15 |
Počet členů rady: | 9 |
Počet členů zastupitelstva: | 45 |
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.