Hlavní město Praha se snaží trvale zvyšovat podíl kapacitní kolejové dopravy. Proto v posledních letech plynule rostly dopravní výkony objednávané na železnici na území metropole. Za posledních pět let narostl objem železniční dopravy v Praze o 29 %. Fungování veřejné dopravy ročně spolkne okolo 14 miliard korun. Průměrně Praha dotuje všechny druhy dopravy včetně metra a vlaků částkou 72 korun na kilometr.
Zelenou dostal v Praze projekt preference MHD, kdy chce hlavní město postupně rozšiřovat počet vyhrazených pruhů pro autobusy nebo umožnit plynulejší průjezd tramvají i autobusů světelně řízenými křižovatkami. Pokračuje také v odstraňování bariér rekonstrukcemi zastávek i nákupem nových nízkopodlažních tramvají a autobusů a buduje nové výtahy v metru. Slabinou systému je informování cestujících v reálném čase, kdy Praha, na rozdíl od jiných světových metropolí, nenabízí lidem možnost zjistit si aktuální polohu tramvají nebo autobusů u linek MHD. Investovat tak chce metropole do dalších moderních informačních technologií, aby měli cestující vždy aktuální informace o provozu, případně o mimořádných událostech. Společně se Středočeským krajem se pak Praha blíží k dohodě na integraci dopravy v regionu. „Společně se Středočeským krajem spějeme k vybudování nového společného integrovaného dopravního systému pro celý metropolitní region Prahy a Středočeského kraje, aby lidem na celou cestu stačila pouze jedna jízdenka,“ řekl Krajským novinám náměstek Petr Dolínek.
Průměrná dotace hlavního města všem druhům dopravy včetně metra a vlaků je 72 korun na kilometr. Nejdražší je provoz kolejové dopravy. Nejlevnější jsou služby zajišťované autobusovou dopravou, kde je rozdíl nákladů dán velikostí jednotlivých vozidel. Rozdíl ceny za kloubový autobus a standardní autobus je mezi 8–10 korunami.
PŘÍVOZY A LANOVKA
V Praze se vyskytly potíže při hledání volné kapacity kolejí. Přesto ale dokázali posílit provoz nejen na hlavních železničních tazích, ale i na lokálních jednokolejkách, například do Čakovic nebo Řeporyjí. Kolejovou dopravou chtějí v hlavním městě především ulevit přetíženým tramvajovým a autobusovým linkám. Často bývá přeplněné i metro v centru metropole. Cílem je také lépe provázat železniční a autobusovou dopravu. „Budováním nových železničních zastávek se také snažíme přilákat k železnici další cestující, kolem kterých dosud železnice jen bez užitku projížděla. Posilováním role kolejové dopravy je také možné optimalizovat autobusové linky zejména v okrajových částech Prahy a třeba je i lépe navázat na železnici, která už dnes nabízí z mnoha míst bezkonkurenčně nejrychlejší variantu, jak se dostat do centra Prahy,“ vysvětlil Petr Dolínek.
Do pražské veřejné dopravy patří i přívozy. Ty spojují vltavské břehy na šesti místech a kromě oživení vltavských břehů zrychlují i každodenní cestování lidem do práce či do školy. Ročně na ně Praha vynaloží částku kolem 16 milionů korun. Do systému Pražské integrované dopravy patří též lanová dráha na Petřín. Náklady na její provoz činí asi 21 milionů korun ročně. Lukáš Zitka
České a moravské kraje slaví patnácté narozeniny. Od doby svého vzniku, kdy jejich úřady fungovaly takřka v polních podmínkách, prošly velkým vývojem a změnily se v sebevědomé samosprávné celky respektované na centrální politické úrovni. O tom všem jsme hovořili v „narozeninovém“ rozhovoru s nejmladším ze současných hejtmanů Martinem Netolickým, který stojí v čele Pardubického kraje.